Tabpagina Linkedin products en services

Tabblad producten en services van de LinkedIn bedrijfspagina verdwijnt

LinkedIn heeft aangekondigd dat het tabblad producten en services van de LinkedIn bedrijfspagina op 14 april 2014 gaat verdwijnen. Wat voor gevolgen heeft dit en wat kan je het beste doen als je hier gebruik van maakt?

Gebruik van de LinkedIn bedrijfspagina

De LinkedIn bedrijfspagina is voor bedrijven een mooie tool om zich te profileren binnen LinkedIn. Toch komt het gebruik maar langzaam op gang. Het bedrijf Second Degree heeft recentelijk interessante cijfers gepubliceerd over het gebruik van de LinkedIn bedrijfspagina in Nederland.

Hieruit blijkt dat zo’n 117.000 Nederlandse bedrijven inmiddels een LinkedIn bedrijfspagina hebben. Het aantal NL-bedrijfspagina’s groeit langzaam. Zo laat 2013 een stijging van 11% zien ten opzichte van 2012. Volgens hetzelfde onderzoek heeft ruim 80 procent van de bedrijfspagina’s minder dan 50 volgers. Dat is vrij weinig, waardoor het effect van de LinkedIn bedrijfspagina vaak tegenvalt. Het genereren van volgers blijkt voor veel bedrijven lastig te zijn. Nederlandse bedrijven met de meeste volgers zijn: 1. ABN-AMRO (102.426 volgers), Rabobank (85.872 volgers), ING (22.864 volgers) en KPN (26.790 volgers).

[slideshare id=27200099&doc=sd-linkedin-monitor-1-131015053937-phpapp01&w=690]

Tabblad producten en services weg

Een mooie en slimme functionaliteit van de LinkedIn bedrijfspagina was te vinden onder het tabblad producten en services. Hier kon elk bedrijf zijn diensten en producten promoten. Dankzij diverse opties kon je hier een goed en betrouwbaar beeld geven van je individuele diensten en producten.

LinkedIn tab Products en Services

Detailpagina van een dienst

Kenmerken tabblad producten en services:

  • Overzichtspagina van je diensten met grote banners (bij meer dan 3 diensten).
  • Meerdere varianten van de overzichtspagina op basis van demografische gegevens van de bezoeker.
  • Detailpagina voor elke dienst met link naar je site en contactmogelijkheid via LinkedIn.
  • Aanbevelingen per dienst die op de overzichtspagina en op de detailpagina worden getoond.

Persoonlijk vond ik de aanbevelingen op het niveau van diensten en/of producten, een van de krachtigste onderdelen van de speciale tabpagina. Aanbevelingen (seller ratings) zorgen voor sociale bewijskracht. Met het verdwijnen van de tabpagina, verdwijnt deze optie volledig op LinkedIn. Hierdoor moet je op zoek naar alternatieven. Die zijn er – buiten LinkedIn – gelukkig voldoende. Kies bij voorkeur voor een onafhankelijke aanbevelingspartij die Google erkent.

De producten en services tabpagina bood naar mijn mening echt toegevoegde waarde voor de LinkedIn bedrijfspagina. Dat is nu dus verleden tijd, want LinkedIn heeft aangegeven dat het tabblad producten en services vanaf 14 april verdwijnt:

This sometimes results in the retirement of certain features. So on April 14th, the Products & Services tab will be removed from all LinkedIn Company Pages.”

Showcase pagina’s

Een duidelijke reden voor het stoppen van de producten / diensten pagina wordt niet gegeven. Waarschijnlijk wil LinkedIn de focus leggen op de LinkedIn showcase pagina’s die ze eind 2013 hebben gelanceerd.

LinkedIn geeft aan dat de status updates en de showcase pagina’s een goed alternatief zijn voor de tabpagina die gaat verdwijnen. Daar ben ik het niet mee eens, want de opzet is heel anders. Een showcasepagina is eigenlijk niets meer dan een variant op de bedrijfspagina waarbij de focus ligt op status updates en niet op individuele producten en diensten. De update-functie is wel mooi, maar veel bedrijven hebben al moeite om periodiek goede status updates te publiceren op de normale company page. Company pages zijn vooral interessant voor multinationals en bedrijven met verschillende merken.

LinkedIn showcase page

LinkedIn Showcase page (ING Commercial Banking)

Een showcase pagina is voor een groot deel van de Nederlandse bedrijven dus helemaal niet interessant. Ook is het zaak om veel volgers te krijgen om rendement te halen uit je LinkedIn bedrijfspagina. Start je naast je bedrijfspagina een extra showcasepagina, dan moet je daar dus ook voldoende volgers zien te krijgen. Dat is hard werken en voor veel bedrijven een brug te ver.

Wat nu?

Het nadeel van sociale netwerken is dat je zelf geen invloed hebt op de functionaliteit. Verdwijnt een functie, dan heb je simpelweg pech. Dat is hier dus ook het geval. Maak je gebruik van de products en services tab en heb je daar ook aanbevelingen? Dan zou je het volgende (voor 14 april 2014) kunnen doen:

  • Kijk kritisch naar de informatie van je producten of diensten op je tabpagina en de algemene info op je bedrijfspagina. Wellicht kan je die twee beknopt combineren. Die tekst plaats je vervolgens bij de algemene informatie op je bedrijfspagina.
  • Heb je aanbevelingen gekregen? Kopieer je aanbevelingen en plaats die op je website of op een andere online plek waar informatie over je diensten is te vinden. Dit kan je doen als afbeelding, of als tekst . Plaats de informatie op een relevante pagina op je website. Bijvoorbeeld op de over-ons pagina, of misschien heb je al een pagina met referenties waar je de LinkedIn–aanbevelingen aan toe kunt voegen.

Referenties

Plaats de referenties op je eigen site

Haal jij alles uit LinkedIn?

Wil je weten of jij / jouw bedrijf alles uit LinkedIn haalt? Neem dan vrijblijvend contact op met Webmonnik.nl, zodat we de meest effectieve LinkedIn strategie kunnen bepalen die volledig bij jouw situatie past.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *