Online marketing tips

Online marketing tips

Vrijwel elk bedrijf zet online marketing in om meer rendement te behalen. Doe je dit op de juiste manier, dan zal je er veel baat bij hebben. Wat zijn hierbij belangrijke tips om online succesvoller te worden?

Tip 1: Benader online altijd vanuit je strategische doelstellingen

Eigenlijk moeten alle online inspanningen die je doet, bijdragen aan de realisatie van je strategische bedrijfsdoelstellingen. Kijk dus altijd kritisch naar de online acties die je uit wilt (laten) voeren en stel jezelf continu de vraag: draagt dit bij aan mijn strategische doelstellingen. Als dat niet het geval is: geen geld of tijd aan verspillen.

Tip 2: Ga meten, want meten is weten

Zorg dat je site over de mogelijkheid beschikt om te meten. Bijvoorbeeld met Google Analytics. Hierdoor zie je o.a. wat er op je site gebeurt, waar je bezoekers vandaan komen en wat de site oplevert. Online marketing is eigenlijk alleen zinvol als je meet.

Meten is weten: Google Analytics
Meten met Google Analytics

Tip 3: Stel doelen

Stel heldere en meetbare doelen op (KPI’s) en meet continu of je de doelen bereikt. Maak daarbij je website zo goed mogelijk meetbaar. Meet bijvoorbeeld het aantal ingevulde formulieren, de bestellingen in je webshop, of de downloads van een brochure in PDF-formaat. Dit kan je perfect bijhouden met je analytics-software. Controleer doorlopend of je de doelen hebt gehaald, stel deze bij, verbeter en stel opnieuw doelen, etc. Deze benadering is een absolute must als je serieus met online marketing bezig bent.

Tip 4: Zorg dat je website tiptop in orde is

In veel gevallen is een belangrijk doel van je online marking inspanningen om de doelgroep naar je site te krijgen. Daar moet het dan vervolgens wel gebeuren. Daarbij heb je vaak maar één kans, dus benut die zo goed mogelijk. Zorg dat er op je site een rode loper ligt en dat de bezoeker zich er thuis voelt. Verdiep je in je doelgroep(en) en probeer de vraag die zij hebben, direct – en op de juiste manier – te beantwoorden. Verleid ze om te doen wat jij graag wilt. Bijvoorbeeld een informatieformulier invullen, meer informatie downloaden, of je bedrijf bellen. Optimaliseer je site doorlopend voor jouw doelgroep en jouw doelen.

Zorg dat de rode loper uit ligt