Sociale media tips

Sociale media tips
Voor veel bedrijven is social media een belangrijke online marketingtool. Het kan veel opleveren, maar alleen als je het op de juiste manier inzet.

Tip 1: Luister naar sociale netwerken en naar het web

Misschien ben je nog niet toe om zelf heel actief te worden op sociale netwerken. Dat kan. Zorg in ieder geval wel dat je maatregelen neemt zodat je automatisch op de hoogte wordt gebracht als er over jouw organisatie, je merk, je dienst, etc. wordt gesproken op internet en op de sociale netwerken. Dit kan heel eenvoudig via Google Alerts  voor websites, weblogs en nieuwssites en via een tool als Brandmentions. Je ontvangt direct een e-mail als er iets over je geschreven wordt.

Ga luisteren
Ga minimaal luisteren

Tip 2: Stel een social media plan op en schakel de juiste experts in

Ook voor social media geldt dat je vooraf goed moet nadenken wat je wilt bereiken, hoe je dat aan gaat pakken en welke impact het op de organisatie heeft. Ga werken volgens een concreet en meetbaar actieplan. Laat je hierin goed adviseren door mensen die daar echt verstand van hebben. Weet je niet waar je op moet letten bij de selectie van de juiste expert? Kijk dan eens naar de richtlijnen van de IAB. John Meulemans, voorzitter van IAB Taskforce Social en eigenaar van social agency 3sixtyfive: “Met de richtlijnen willen we merken en organisaties helpen een goede beslissing te nemen als het gaat om het inzetten van de juiste expertise. Op dit moment zijn er veel partijen die zich expert noemen, maar buiten hun eigen aanwezigheid op de diverse social media platformen geen enkele praktijkervaring hebben.”

Tip 3: Zorg dat je klaar bent om te ontvangen

Als je via sociale netwerken gaat zenden (berichten plaatsen) dan ga je ook ontvangen. Zorg dat je snel, netjes en inhoudelijk reageert. Het geeft je een unieke kans om een band op te bouwen met je doelgroep. Durf je hier in te investeren, dan zullen dat je beste ambassadeurs worden.

Tip 4: Meet je aanwezigheid in sociale netwerken

Meet je activiteit in sociale netwerken met tools als SocialBro , Crowdbooster  en TwentyFeet. Hierdoor zie je wat je inspanningen opleveren en leer je wat wel en wat niet werkt. Analyseer ook het verkeer uit sociale netwerken op je site, zodat je direct ziet wat het rendement van elk sociaal netwerk op je site is.

Social media meten met twentyFeet
Social media meten met twentyFeet

Tip 5: Zet je huisstijl door

Zorg dat je huisstijl terugkomt in je website, maar ook op je sociale media pagina’s, zoals facebook, twitter, Google+ en LinkedIn. Welke mogelijkheden je hebt is afhankelijk van het betreffende netwerk. In veel gevallen heb je in ieder geval een profielfoto beschikbaar. Schakel een webdesigner in voor een professionele en consistente uitstraling.

Tip 6: Maak de informatie op je site deelbaar

Bij social media draait het allemaal om delen van informatie. Zorg dat de informatie op je site hoogwaardig, uniek en relevant is. Zorg daarnaast dat deze eenvoudig gedeeld kan worden op sociale media. Hierdoor gaan de bezoekers van jouw site reclame voor jou maken.

[social2]

Maak de informatie op je website deelbaar

Tip 7 Staar je niet blind op facebookfans en twittervolgers

Sommige bedrijven laten zich gek maken en proberen zoveel mogelijk facebookfans en twittervolgers te krijgen. Veel volgers is natuurlijk altijd handig, maar alleen als je van te voren bedacht hebt wat je er mee wilt bereiken. Bijvoorbeeld promotie van een specifieke actie, doelgroeponderzoek, klantenservice, etc. Stel altijd een strategie op en werk volgens die strategie.

Tip 8: Kies het juiste sociale netwerk

Als je niet heel veel tijd beschikbaar hebt, kies dan liever één sociaal netwerk en focus je daar volledig op. Vier sociale netwerken half bedienen gaat gewoonweg niet werken. Weet je niet welk netwerk je moet kiezen? Vraag eens aan 20 van je klanten op welk netwerk zij actief zijn. Dan weet je direct waar je focus moet liggen.

Kies het juiste sociale netwerk

Tip 9: Pas je boodschap aan op het medium

Publiceer hetzelfde bericht niet een-op-een door op alle sociale netwerken. Elke netwerk heeft namelijk zijn specifieke mogelijkheden en eigenschappen. Maak daar gebruik van. Ook is er vaak verschil in doelgroep. Pas je boodschap dus aan op het medium en op de doelgroep.

Tip 10: Let ook op lokale sociale media

Heb je een fysieke vestiging, bijvoorbeeld een winkel? Zorg dan dat je ook de lokale sociale media goed in de gaten gaat houden. Denk aan foursquare.com en facebook. Veel mensen maken gebruik van deze diensten om met hun mobiele telefoon online “in te checken” op een fysieke locatie. Hierdoor kunnen ze aan hun vrienden en relaties laten zien waar ze zich bevinden. Ook worden er vaak tips achtergelaten, of klachten. Met een dienst als foursquare kan je bezoekers belonen als zij (vaak) op jouw locatie inchecken. Maak hier gebruik van en controleer in ieder geval of er over jouw bedrijf wordt gesproken. Neem de proef op de som en kijk eens via foursquare.com of iemand al iets over jouw bedrijf heeft geschreven.

 Lokale sociale media volgen
Volg ook de lokale sociale netwerken