Webmonnik.nl Online Marketing Haarlem

Mailchimp wat doe je nu?

Mailchimp is een van de populairste aanbieders om e-mail mee te versturen. Vandaag ontvingen gebruikers van de dienst een mail met als titel “Exciting updates coming to your Mailchimp account“. Als je de mail goed leest lijkt het minder exciting. Sterker nog: het lijkt om een ordinaire prijsstijging te gaan.

Hoe werkt het nu

Mailchimp werkt met lijsten (audiences). Een lijst bevat o.a. informatie over subscribers, maar ook over unsubscribers en mensen die hun aanmelding (nog niet) hebben bevestigd (als je werkt met opt-in). Als iemand zich afmeldt, dan wordt dat netjes opgeslagen op de lijst. Voer je vervolgens een nieuwe import uit, dan wordt die persoon netjes genegeerd. Hierdoor kan je ze nooit per ongeluk opnieuw mailen.

De kostenberekening van Mailchimp is simpel: je betaalt alleen voor het aantal subscribers op je lijst. Heb je meerdere lijsten, dan worden de subscribers bij elkaar opgeteld. Heb je bijvoorbeeld 4500 subscribers en 1500 unsubscribers, dan betaal je nu ongeveer €45 per maand en kan je onbeperkt mailen naar die abonnees.

Veranderingen vanaf juni

In de mail van vandaag laat Mailchimp weten dat ze vanaf juni ook de unsubscribers laten meetellen in het aantal contacten. Heb je dus nog steeds een lijst met 4500 abonnees en 1500 unsubscribers, dan val je nu opeens in een hogere staffel en betaal je per maand veel meer. Je gaat in dit voorbeeld van €45 naar €67. Dat is een prijsstijging van maar liefst 48%!!

Archiveren

Mailchimp heeft wel een alternatief: het archiveren van contacten. Gearchiveerde contacten komen in een soort bevroren toestand terecht, waar je zo ook weer uit kunt halen. Gearchiveerde unsubscribers tellen niet mee als contacten en je betaalt er dus niet voor. Je kunt ze ook niet mailen. Dat zou dus een mooie optie zijn om kosten te besparen en om toch de informatie van je unsubscribers te bewaren.

Ik neem de proef op de som en probeer de unscubscribers van een lijst te archiveren. Dat lijkt niet makkelijk te gaan. Je kunt contacten alleen stuk-voor-stuk archiveren, of middels een selectie van maximaal 100 per keer, of de complete lijst inclusief subsrcibers! Aan deze laatste optie heb je niets.

Ik open een chat met de helpdesk van Mailchimp omdat ik zeker wil weten of dit niet makkelijker kan. Ik stel de volgende vraag: “Gebruikers moeten nu ook betalen voor unsubscribers op een lijst. Er is een optie om unsubscribers te archiveren, maar dat kan alleen stuk-voor-stuk of per 100?”

Reactie Mailchimp: “At this time that is the process, yes.

Veranderingen gratis account

Heb je een gratis abonnement, dan blijft je account gratis tot 2.000 contacten. Als je door de nieuwe telling vóór 15 juni boven de 2.000 contacten komt, dan zal Mailchimp je unsubscribe-contacten automatisch archiveren. Mailchimp legt dit als volgt uit: “You can remain a free user so long as you have 2,000 or fewer contacts in your audience, and you’ll now have the new free plan features. If the new way of counting contacts causes your audience to exceed 2,000 contacts before June 15, 2019, we’ll automatically archive your unsubscribed and transactional contacts. After June 15, we’ll begin calculating your audience as described in Section 7B of our TOU, but you can always manually archive contacts to keep your audience under 2,000 contacts.

Conclusie

Dat unsubsribers nu ook gaan meetellen in de kosten en dat je ze niet makkelijk kan archiveren lijkt echt een poging om zoveel mogelijk betaalde contacten per klant te genereren.

Veel lijsten hebben duizenden unsubscribers. Deze ga je niet per 100 archiveren om de kosten te verlagen. In mijn voorbeeld met 1500 unsubscribers zou je dit dus 15x moeten herhalen. Doe je dat niet, dan is de consequentie duidelijk: je gaat fors meer betalen. Hierdoor zullen veel klanten overwegen om de unsubscribers simpelweg te deleten van hun lijst. Dit is de makkelijkste manier, maar betekent wel dat het SPAM in de hand werkt. Immers je loopt het risico dat je verwijderde unsubscribers bij een nieuwe import weer worden toegevoegd als subscribers. Reactie van Mailchimp op deze vraag: “I understand. These are changes made to the App, and any feedback you provide will definitely be helpful.”

Ik verwacht dat Mailchimp veel klachten zal krijgen en dat ze uiteindelijk de optie toe zullen voegen om bulk-archivering van unsubscribers mogelijk te maken. Let tot die tijd goed op als je veel unsubscribers hebt, want je kosten zullen fors omhoog gaan.

© Foto opening: Gorge Becker

Mobiele versie afsluiten