Steeds meer diensten en apps bieden de mogelijkheid om “in te checken”. Hierdoor kunnen jouw vrienden zien waar je op dat moment bent, wat je koopt, wat je aan het kijken bent, etc. De basisgedachte is om te delen waar je bent en wat je aan het doen bent als onderdeel van je online identiteit. Als ondernemer kan je hier slim gebruik van maken, zowel commercieel als qua marketing.
De toegevoegde waarde van het inchecken
De toegevoegde waarde van het inchecken ligt voor een groot deel in de fun-factor maar ook in commerciële voordelen en het in kunnen zien van hoogwaardige user-generated content. Zo is het leuk om te zien wie er nog meer zijn ingecheckt op de locatie waar je je op dat moment bevindt. Je ziet direct of je vrienden / bekenden er zijn (geweest). Ook leuk om meer te weten te komen over onbekende mensen die er op dat moment zijn. Daarnaast laten bezoekers vaak handige tips achter en belonen ondernemers steeds vaker bezoekers die inchecken met kortingen en cadeautjes. Afhankelijk van de incheck-dienst die je gebruikt, wordt je ook daar beloond. Wie het vaakst op een specifieke locatie incheckt met foursquare, wordt bijvoorbeeld de burgemeester (mayor) van die locatie.
foursquare met: links – incheck-scherm, midden – tips en rechts een speciale aanbieding in de buurt
Een aantal populaire diensten die het al mogelijk maken om in te cheken:
Inchecken op televisie, boeken en merken
Ook steeds meer TV-programma’s en merken bieden de mogelijkheid om in te checken. Hierdoor kan je nog meer laten zien wie je bent (of wie je wilt zijn). Ook hier zullen weer voordelen te halen zijn voor de incheckers, waardoor het voor ondernemers extra commerciële kansen biedt, maar ook dienst doet als extra marketingkanaal. Een voorbeeld van een dienst om in te checken op media is GetGlue (via @erwinstein).
Automatisch inchecken
In Nederland komt het inchecken langzaam op gang. Het is lastig dat er veel verschillende diensten en veel verschillende apps zijn. Er is dus (nog) niet één open standaard, wat voor een brede acceptatie kan zorgen. Ook kennen veel ondernemers het bestaan van inchecken niet. Als je zo’n ondernemer vertelt dat je bent ingecheckt als de burgemeester op zijn winkel, dan moet je niet vreemd staan te kijken als deze je appelig aanstaart en vervolgens stoicijns verder gaat met het opnemen van je bestelling. Ook het feit dat je steeds “handmatig” in moet checken werkt niet echt mee. Dat zal echter snel veranderen, door apps die automatisch voor je inchecken. In eerste instantie zullen veel mensen daar moeit mee hebben, maar dat zal ongetwijfeld snel veranderen als er voordelen zijn te halen.
Wat moeten ondernemers en merken minnimaal doen?
Elke ondernemer zal zich moeten verdiepen in het fenomeen inchecken. Vooral als je een fysieke locatie hebt moet je minimaal weten wat er zich afspeelt op jouw locatie. Weet wat bezoekers over jouw onderneming schrijven. Leer en verbeter met de verkregen informatie je dienstverlening. Ga bezoekers motiveren om in te checken en beloon ze hier ook voor.
Leuke parodie: Foursquare For Sex
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=4ews0YHRXhc
Ook de kracht van checkins ontdekken voor jouw organisatie?
Neem contact op met Webmonnik.nl als je ook de kracht van checkins voor jouw organisatie wilt ontdekken.