Afgelopen maanden heb ik diverse workshops en trainingen gegeven met als thema “hoe kunnen bedrijven en ondernemers twitter zakelijk inzetten”. In twee posts vat ik de belangrijkste twitter-zaken uit mijn presentaties voor je samen. In dit eerste deel kijk ik vooral naar de mogelijke twitter-strategie van bedrijven.
Als je als bedrijf aan de slag gaat met twitter, dan moet je jezelf eigenlijk de vraag stellen: wat willen wij met onze aanwezigheid op twitter bereiken. Hierbij kan je denken aan:
-
Het medium leren kennen
-
Je naamsbekendheid vergroten
-
Marketing voor je producten en diensten
-
Verkopen genereren
-
Direct contact met je doelgroep
-
Extra communicatiekanaal
-
etc.
De juiste twitterstrategie voor jouw bedrijf
Als je weet wat je wilt bereiken met twitter, helpt dat om de juiste strategie te bepalen. Een aantal veelgebruikte strategieën:
-
Luisteren (monitoring)
-
twitter inzetten als marketingkanaal
-
twitter inzetten als acquisitiekanaal
-
Combinatie voor voorgaande strategieën
twitterstrategie 1: luisteren
Luisteren wat er gebeurt “op twitter” is eigenlijk verplicht voor elke ondernemer. Waarom zou je luisteren?
-
Bekend worden met twitter
-
De (on)geschreven regels leren
-
Je doelgroep(en) beter leren kennen
-
Trends signaleren
-
Concurrentie en beïnvloeders vinden en volgen
En het belangrijkste: Luister of er over je bedrijf / merk / jou wordt gesproken. Luisteren (monitoring) hoeft niet veel tijd te kosten met de juiste tools. Denk hierbij aan search.twitter.com, topsy.com (Real-time en e-mail-alerts mogelijk) tweetalarm.com en natuurlijk via een van de vele applicaties zoals TweetDeck, of HootSuite.
twitterstrategie 2:marketing
Politie Kennemerland communiceert via twitter met haar doelgroep tijdens Koninginnedag
Vooropgesteld dat je doelgroepen zich ook op twitter bevinden, is het een social netwerk voor marketing. Waar kan je zoal aan denken?
-
Branding van jezelf / bedrijf / merk / product
-
Direct contact met de doelgroep
-
Webcare
-
Klantenservice
-
Reputatiemanagement
-
Extra communicatiekanaal
Marketing zal alleen werken als je zelf ook hoogwaardige informatie deelt die relevant is voor jouw doelgroep. Hierdoor gaan mensen jou zien als autoriteit, gaan ze je volgen en blijven je volgers je ook volgen. Wissel nice to know en need to know, zoveel mogelijk met elkaar af. Ga de dialoog aan met je volgers en promoot subtiel je diensten.
twitterstrategie 3: Acquisitie (sales)
Je zal maar loodgieter zijn in regio 070 en deze tweet gemist hebben
Een andere strategie is om twitter in te zetten als saleskanaal. Je kunt bijvoorbeeld goed zoeken naar leads en subtiel inhaken. Gedraag je niet als een platte verkoper, maar biedt meerwaarde. Als je autoriteit wordt binnen jouw vakgebied, zullen mensen je vanzelf gaan volgen en je ook steeds vaker gaan aanbevelen. Het is dan een kleine stap om te verkopen via twitter. Dit kost wel veel tijd en veel geduld. De uitdaging is om de tijd die je er in steekt, ook terug te verdienen!
Je twitter succes meten
Analyseer altijd of je strategie werkt! Waarom?
-
Meten is weten!
-
Geeft input voor verbetering
-
Laat zien wat wel werkt en wat niet
-
Geef inzicht in de resultaten van je inspanningen
twitter meten met TwentyFeet (links) en SocialBro (rechts)
Meet in het sociale netwerk twitter zelf, maar vooral ook op je site (als het doel is om mensen naar je site te leiden). Analyseer of je inspanningen resulteren in relevante bezoekers naar je site en conversies! Als je in je tweets links gebruikt, meet deze dan ook door een URL-shortner te gebruiken die statistieken bijhouden. Meten in het sociale netwerk twitter kan met tools als TwentyFeet, Crowdbooster, Twitter Counter en SocialBro. Analyse op je site kan met Google Analytics. Vergeet ook niet de verkorte links in je tweets te meten. URL-verkorters die je kunt meten zijn o.a. Goo.gl en Bit.ly.
Hoe ik twitter zelf gebruik
Uiteraard gebruik ik zelf ook fanatiek twitter via verschillende accounts. Ik ben het meest actief op het account twitter.com/rogiermostert. Ik gebruik twitter hoofdzakelijk voor de volgende doeleinden:
1. Twitter als informatiebron
Twitter geeft veel hoogwaardige informatie over allerhande zaken. Sta je in de file, maar weet je niet waarom? Op twitter is er altijd wel iemand te vinden die voor in de file staat en de reden van de file tweet. Daarnaast volg ik veel mensen binnen mijn vakgebied. Mensen die hoogwaardige informatie delen. Hierdoor ben ik altijd snel op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en trends. Dit bespaart mij ontzettend veel tijd!
Waarom sta ik in de file? Twitter geeft antwoord
2. Twitter als marketingkanaal
Ik gebruik twitter om mijzelf, om mijn bedrijf Webmonnik.nl en om de diensten van Webmonnik.nl te promoten. Wanneer berichten worden ge-retweet door mijn volgers, dan zorgt dat voor extra exposure.
3. Twitter als acquisitiekanaal
Acquisitie is zoeken naar kansen. Ik zoek naar relevante tweets en haak in op kansen. Hierdoor heb ik al meerdere interessante opdrachten voor Webmonnik.nl binnengehaald.
4. Twitter als persoonlijk archief
Vaak heb ik iets nodig waar ik eerder een tweet over heb geschreven. Het is dan handig om je oude tweets te raadplegen. Hierdoor krijgt het de functie van een persoonlijk archief. Een goede tool om oude tweets terug te zoeken is www.TwimeMachine.com.
Twittertools die ik veel gebruik
Voor het monitoren van twitter heb ik diverse agents ingesteld die mij een e-mail sturen als er een tweet verschijnt met bepaalde zoekwoorden. Daarnaast heb ik diverse zoekopdrachten in TweetDeck ingesteld, zodat ik de tweets realtime zie verschijnen. Hierdoor kost het monitoren van twitter mij niet veel tijd.
Tot slot gebruik ik TwentyFeed, Crowdbooster.com en SocialBro voor het meten van de gevolgen van mijn aanwezigheid op twitter. Om het resultaat op mijn site te meten, gebruik ik Google analytics en voor de links in de tweets goo.gl. Daarnaast tag ik links naar mijn eigen site ook vaak met de Google URL builder voordat ik ze verkort.
Volgen
Ik volg momenteel zelf ongeveer 150 mensen. Deze mensen genereren gezamenlijk al heel veel tweets waardoor het al bijna onmogelijk is om alles wat deze mensen tweeten, te volgen. Ik ben dan ook kritisch in het aantal mensen dat ik volg.
Verder lezen over zakelijk twitteren
Dit is deel I van een tweedelige serie over zakelijk twitteren. Zie ook deel II met 10 zakelijke twitter tips.