Webmonnik.nl Online Marketing Haarlem

Verleiden op internet – zo doe je dat

Verleiden op internet met Cialdini

De afgelopen periode heb ik diverse presentaties gegeven over online verleidingstechnieken op basis van de 6 overtuigingsprincipes van Robert Cialdini. In deze blogpost laat ik je in vogelvlucht zien hoe je dit zelf toepast op jouw website.

Robert Cialdini publiceerde in 1984 de eerste editie van zijn boek Influence. In dit boek presenteert hij 6 principes voor succesvol overtuigen. Cialdini geeft antwoord op de vraag: waarom zeg je “ja” tegen een aanbieding waar je niet op zit te wachten. In het boek laat Cialdini zien welke technieken verkopers gebruiken en hoe die zelf kunt toepassen.

Online vertaling van de principes van Cialdini

De laatste jaren hebben online marketeers onderzocht of de principes van Cialdini ook online toepasbaar zijn. Dat blijkt het geval te zijn. Met die wetenschap kan je de 6 principes dus toepassen in al je online uitingen.

De zes principes van Cialdini zijn:

  1. Wedekerigheid
  2. Commitment en consistentie
  3. Sociale bewijskracht
  4. Sympathie
  5. Autoriteit
  6. Schaarste

In mijn presentatie leg ik de princpes uit en laat ik vervolgens de mogelijke online vertaling van elk principe zien. Dit doe ik aan de hand van veel praktische voorbeelden.

Een beknopte samenvatting:

1. Wederkerigheid

Geef iets weg en de ander zal een (on)bewust gevoel krijgen om je iets verschuldigd te zijn.

Online vertaling
Geef iets weg, bijvoorbeeld: informatie, tips, e-book, filmpje, downloads, kennismakingsgesprek, etc.

Vraag hierna iets terug, bijvoorbeeld: aanmelding nieuwsbrief, aanmelding workshop, facebook like, aankoop, etc.


Geef iets weg en vraag iets terug

2. Commitment en consistentie

Wie A zegt, gaat ook B zeggen.

Online vertaling
Breng bezoekers van je website in kleine stapjes naar het conversiedoel.


Beweeg je bezoekers langzaam naar je conversiedoel

3. Sociale bewijskracht

Als mensen een beslissing moeten nemen, dan kijken ze vaak wat anderen mensen in die situatie doen.

Online vertaling

Overtuig bezoekers van je website dat ze de juiste beslissing gaan nemen.


Overtuig je bezoekers

4. Sympathie

Een verzoek van een vriend of van iemand die je aardig vindt, weiger je niet zo snel.

Online vertaling

Zorg dat mensen je wesbite / jou, of je merk “sympatiek” gaan vinden.


Zorg dat je sympathiek over komt

5. Autoriteit

Volwassenen vertrouwen anderen eerder als die autoriteit zijn, of dit uitstralen.

Online vertaling

Laat zien dat je de expert bent.

Benadruk je autoriteit

6. Schaarste

Iets wat schaars is wordt extra aantrekkelijk voor mensen

Online vertaling

Benadruk dat je aanbieding maar beperkt beschikbaar is.

Creeër schaarste

Wil je zelf aan de slag, ga dan testen

Als je zelf aan de slag gaat met verbeteringen aan je website, doe dat dan doordacht zodat je het rendement goed kunt meten. Een mogelijk scenario zou kunnen zijn:

  1. Zorg dat je goed kunt meten
  2. Doe een ijkmeting
  3.  Stel een realistisch doel op
  4. Bedenk wat je kunt verbeteren  om je doel te realiseren
  5. Voer die verbetering door
  6.  Test de verbetering
  7. Evalueer het resultaat

Wil je het goed aanpakken, doe dan een A/B test met bijvoorbeeld Contentexperimenten in Google Analytics, of gebruik tools als Optimizely en Visual Website Optimizer.


Zelf testen met Optimizely

Meer weten over verleiden op Internet?

Als je meer wilt weten van verleiding op basis van Robert Cialdini, lees dan zijn boek Influence (of de Nederlandse variant: Invloed). Een andere aanrader is het boek Verleiden op Internet van Aartjan van Erkel.

Uiteraard kan je Webmonnik.nl ook “inhuren”‘ voor een presentatie. Tijdens deze sessie gaan we direct jouw website en al jouw online uitingen verbeteren op basis van de besproken (en andere) verleidingsprincipes. Hierdoor zal je direct meer rendement realiseren.

Wil je ook meer rendement uit je online uitingen halen? Vul dan je gegevens hieronder in. Na ontvangst neem ik binnen één werkdag contact met je op, om de details te bespreken.

Ik gebruik je gegevens alleen om contact met je op te nemen. Zie ook mijn privacyverklaring.

  • Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Mobiele versie afsluiten