facebook tips

facebook tips
Het aantal gebruikers van facebook in Nederland is enorm. De cijfers lopen uiteen, maar het zijn er minimaal al 4 miljoen. Facebook is in veel gevallen een zeer goed social netwerk om in contact te komen met je doelgroep en om je diensten en producten te promoten. Een aantal handige (zakelijke)  facebook tips.

Tip 1: Zijn we er klaar voor?

Voor veel bedrijven is facebook een zeer geschikt sociaal netwerk om in contact te komen met de doelgroep. Daarnaast kan het vaak heel goed ingezet worden voor branding van een merk of product. Toch moet je jezelf afvragen: zijn we er klaar voor. Als je gaat zenden, dan ga je ook ontvangen. Het is dan belangrijk dat je ook in staat bent om te reageren! Zenden = ontvangen = reageren.

Tip 2: Stel jezelf doelen

Als je aan de slag gaat met facebook, stel jezelf dan duidelijke doelen, ofwel: benoem wat je wilt bereiken met je aanwezigheid op facebook. Door doelen te stellen kan je resultaten gaan meten. Het geeft je uiteindelijk inzicht in je activiteiten.

Tip 3: Maak een zakelijke pagina aan

Facebook kent twee soorten pagina’s: persoonlijk profielpagina en een fanpagina. Voor je bedrijf moet je een fanpagina maken. Dit is in ieder geval een regel van facebook. Daarnaast worden zakelijke pagina’s ook geïndexeerd door Google. Dat is een groot voordeel! Een zakelijke pagina maak je aan via de link Maak een Pagina die je onder in je scherm vindt.

Maak een zakelijke facebook fanpagina

Tip 4: Zorg dat je goed voor de dag komt

Als je aan de slag gaat met facebook, zorg dan dat je profiel en alle onderdelen er goed uitzien. Denk aan de profielfoto, de omschrijving, maar ook pagina’s / onderdelen die je eventueel zelf toevoegt. Je aanwezigheid op facebook is een visitekaartje voor je bedrijf. Dit moet er gewoon goed uitzien. Heb je zelf niet deze kennis? Schakel dan iemand in die hier echt verstand van heeft.

De facebook fanpage van OREO
De facebook fanpage van OREO

Tip 5: Vertroetel je doelgroep(en)

Bij facebook draait het om de betrokkenheid van je doelgroep(en) ofwel engagement. Je moet toegevoegde waarde gaan bieden, zodat mensen je gaan volgen (fan worden). Dit gaat alleen werken als je goed luistert en waardevolle inhoud publiceert. Kruip in de huid van je doelgroep en vertroetel ze. Denk aan tips, trends, antwoorden op vragen, etc. Trefwoorden hierbij zijn: hoogwaardige en relevante content!

Tip 6: Volg de statistieken

Als je jezelf doelen hebt gesteld (zie tip 2) meet deze dan ook. Dat kan in facebook zelf met page insights. Is een van je doelen om mensen naar je website te krijgen, meet dan ook daar wat het verkeer uit facebook je oplevert. Dit kan o.a. met Google Analytics.

facebook houdt ook statistieken bij
facebook houdt ook statistieken bij