Twitter en bedrijven deel II: 10 zakelijke tips voor twitter
Afgelopen maanden heb ik diverse workshops en trainingen gegeven met als thema “hoe kunnen bedrijven en ondernemers twitter zakelijk inzetten”. In twee posts vat ik de belangrijkste twitter-zaken uit mijn presentaties voor je samen. In dit tweede deel een verzameling van 10 praktische twitter-tips.
twitter-tip 1: Laten zien wie je bent
Zorg dat de biografie op je profielpagina goed is ingevuld. Dit is deels bepalend of mensen je gaan volgen:
- Vul het in!
- Wees creatief met de 140 karakters
- Links zijn toegestaan, dus maak daar gebruik van
- Gebruik slimme keywords (SEO)
- Vertel wie je bent / wat je doet
Zorg ook dat de vormgeving en de avatar er professioneel uitzien:
- Weg met de standaard lay-out
- Maak iets unieks
- Laat het aansluiten op je huisstijl / website
- Vergeet ook niet je avatar
Online twitter-background maken met freetwitterdesigner.com
twitter-tip 2: Slim gaan zoeken
Zoeken is cruciaal voor marketing & sales en maakt luisteren erg gemakkelijk. Acquisitie is zoeken naar kansen. Realtime zoeken naar tweets in Google is niet meer mogelijk. Gelukkig zijn er genoeg alternatieven:
-
Search.twitter.com
-
Via twitter-clients, zoals TweetDeck
-
Via online service: Topsy.com (stel zoekopdrachten in en ontvang resultaat per e-mail)
-
Via e-mail: Tweetalarm.com/ (resultaat zoekopdrachten per e-mail ontvangen)
twitter-tip 3: Aan de ideale tweet werken
De ideale tweet….
-
Is interessant voor jouw volgers / doelgroep
-
Is gemakkelijk te retweeten (+/- 100 karakters)
-
Is voorzien van een link
-
Is voorzien van goede keywords en hashtags
-
Heeft een call-2-action
Voorbeelden van enkele goede tweets
twitter-tip 4: Het beste moment bepalen voor je tweet
-
Kan HEEL veel verschil maken
-
Heeft invloed wie het zien + mogelijke retweets
-
Experimenteer zelf: zoek de beste tijd / dag
-
Een goede tweet mag je best 1x herhalen
-
Veel programma’s geven suggesties voor de beste dag / tijd op basis van jouw volgers
Het beste tijdstip bepalen voor een tweet
twitter-tip 5: Alles halen uit retweets
-
Een retweet zorgt voor extra exposure van jouw tweet
-
Resultaat: groter bereik
-
Vraag gerust om (retweet i.p.v. RT)
-
Koppel een actie aan een retweet
-
Meet het bereik om te zien wat werkt
-
Meet het bereik, bijvoorbeeld met TweetReach
Bereik van tweets inzichtelijk maken met TweetReach
twitter-tip 6: Handig gebruik maken van de hashtag
Hashtags laten zien waar mensen over tweeten b.v.: #webmonnik
- Kijk of er hasthags zijn binnen jouw vakgebied
- Zelf doen: hou het kort en promoot je hashtag
- Zorg dat de hashtag relevant is voor je tweet
- Overdrijf niet. Eén of twee hashtags per tweet is voldoende
De meest populaire hashtags worden trendic topic en krijgen daardoor extra aandacht.
twitter-tip 7: Je volgers serieus nemen
Hoe meer mensen je volgen, hoe meer meer mensen je boodschap zien. Mensen gaan (blijven) je niet zomaar volgen!
- Biedt toegevoegde waarde voor je volgers.
- Ga zelf ook mensen volgen.
- Laat zien dat je actief bent. Vermeld online altijd je twitter-adres (b.v. in je e-mailsignatuur)
- Beloon volgers (b.v. korting, goede tweets, prijzen, etc.)
twitter-tip 8: Offline niet vergeten
Vermeld ook op al je offline-uitingen dat je actief bent op twitter. Bijvoorbeeld: Volg ons op twitter: twitter.com/rogiermostert en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
Waar kan je dit allemaal vermelden:
-
Briefpapier
-
Folders
-
Mokken
-
Raam
-
QR-codes
-
etc.
Via qr-codes reclame maken voor je twitter-adres
twitter-tip 9: Ga meten
Analyseer altijd of je strategie werkt!
-
Meten is weten!
-
Stel jezelf doelen
-
Geeft input voor verbetering
-
Laat zien wat wel werkt wel en wat niet
-
Geeft inzicht in de resultaten van je inspanningen
-
Kan heel simpel met een spreadsheet (aantal volgers, aantal tweets, aantal retweets, traffic site, conversies site, etc.)
-
Of met diensten als Crowdbooster, TwentyFeet, etc.
-
En meet het twitter-verkeer op je site met een Analytics-tool. Herleid conversies naar verkeersbronnen.
twittertip 10: Vergeet je website niet
Vaak wil je mensen naar je site krijgen. Zorg dat je tweet volledig in dat teken staat en dat je website optimaal is ingericht.
-
Verleid bezoekers op je website
-
Werk met conversiegerichte (landings)pagina’s
-
Maak informatie op je site ook deelbaar op twitter met de Twitter Tweet knop (twitter tweet button)
-
Gebruik de Twitter Volgknop (twitter follow button)
-
Meet het inkomende twitter-verkeer op je site en maak je conversies meetbaar
Plats twitterknoppen op je website
Verder lezen over zakelijk twitteren
Dit is deel II van een tweedelige serie over zakelijk twitteren. Zie ook Deel I: zakelijk twitteren in de praktijk
Leerzaam artikel! Bij tip 4 zeg je dat er veel programma’s zijn die de beste tijd op de dag bepalen voor mij om te twitteren. Heb je voorbeelden van deze programma’s?
CrowdBooster.com geeft bijvoorbeeld suggesties en ook ook SocialBro.
TIP: Voor het maken en beheren van QR codes kan je gebruik maken van http://qrbiz.nl. Deze site houdt bij hoeveel keer, met welke telefoon en waar je QR code gescand is,
Leuk artikel! Even een vraag, wat is verstandig voor klein bedrijf. Ieder een eigen Twitter account (= persoonlijk) en een groep volgen/volgers opbouwen en vanuit zijn/haar expertise laten twitteren of alles via 1 zakelijke Twitter account (= minder persoonlijk) laten verlopen (= efficienter). En hoe kun je in het laatste geval, zorgen dat het toch een persoonlijk karakter krijgt (ipv een logo dat met Tweets verstuurd).
Beste Huib,
Goede vraag. Mijn ervaring met bijvoorbeeld ZZP-ers is dat zij zo’n directe relatie hebben met hun klanten dat het vaak prima werkt om op persoonlijke titel te twitteren. Het geeft je als ondernemer dan ook een gezicht, wat belangrijk is in die relatie. Het is dan wel belangrijk om goed na te denken wat je twittert. Maar goed, dat moet je eigenlijk altijd doen. Als er in het bedrijf meerdere mensen twitteren, dan is het beter om dat vanuit één bedrijfsaccount te doen en met elkaar af te spreken wie wat doet en hoe men moet reageren op specifieke vragen (code of conduct). Als je er toch een persoonlijk tintje aan wilt geven, ga dan werken met afkortingen voor de namen en plaats foto’s in het design. Zie bijvoorbeeld de webcare twitterpagina van Vodafone: http://twitter.com/vodafoneNL/