Vine: de 6 seconden video uitdaging
De afgelopen weken is video app Vine met een stevige opmars bezig. Vine installeer je op je iPhone waarna je een video maakt die 6 seconden duurt. Hierna deel je de video via Vine en optioneel op je twitter- en facebook timeline. Hoe haal je alles uit Vine?
De opname van een Vine video gebeurt zolang je je vinger op het scherm drukt. Laat je los, dan stopt de opname. De opname gaat verder als je vinger het scherm weer raakt. Als je dat een aantal keer binnen de 6 seconden doet, ontstaat er een time-laps achtig effect. Je kunt hierdoor iets visueel uitleggen in een aantal korte shots.
Als je de Vine video bekijkt wordt deze constant herhaalt. De filmpjes zijn inclusief geluid. Dat geeft vaak een raar effect, vooral als je veel losse shots hebt gebruikt. De uitdaging is dus om duidelijke boodschap te verpakken in maximaal 6 seconden.
Vine is in oktober 2012 gelanceerd door twitter. De populariteit is de laatste weken snel toegenomen. Naast veel onzinnige filmpjes proberen bedrijven slim in te spelen op het succes om hun boodschap uit te dragen en om verkeer naar een site te genereren. De komende periode zullen er steeds meer creatieve filmpjes verschijnen.
Vine video’s zoeken en bekijken
Het zoeken en bekijken van Vine video’s kan op verschillende manieren. De app biedt je de mogelijkheid om te zoeken. Als je op de home-knop klikt, dan verschijnt een menu. Kies voor de optie Explore. Hierna kan je zoeken op trefwoorden, of tags. Ook kan je direct de populairste filmpjes zien via Popular now en een selectie van Vine zelf via Editor’s Picks.
Als je een filmpje van iemand bekijkt, dan kan je deze “liken’ en je kunt commentaar geven. Klik je op iemand zijn naam, dan krijg je zijn of haar profiel te zien, inclusief alle filmpjes die deze persoon heeft gemaakt. Je kunt een persoon volgen met behulp van de knop Follow. Hierna verschijnen zijn / haar filmpjes ook in jouw timeline.
Online
Heb je de app niet, of vind je het onhandig op je mobiele telefoon? Er zijn een aantal mogelijkheden om de filmpjes ook online te bekijken. Helaas is het lastig om video’s te zoeken, omdat er geen goede vine-site is. Wel zijn er sites die gedeelde filmpjes op twitter en facebook verzamelen en publiceren.
Vinepeek
De website Vinepeek.com toont filmpjes die zijn gepubliceerd via Vine, direct online. Hierdoor krijg je een interessante vluchtige kijk in het levem van anderen.
Vinepeek Channels
Via Vinepeek Channels kan je zelf kanalen maken van Vine-filmpjes die een bepaald thema hebben. Dit kanaal kan je vervolgens weer embedden in je eigen website.
Vineroulette
De site VineRoulette is een soort Chatroulette meets Twitterwall voor Vine. Geef een zoekterm op en je krijgt random filmpjes te zien met jouw zoekwoord.
Vinepeek Map
De site Vines Map toont realtime Vines op een wereldkaart. Op deze manier zie je dus direct waar ter wereld mensen actief zijn met Vine.
Goede Vine voorbeelden
Naast alle onzinfilmpjes proberen bedrijven steeds vaker om goede filmpjes te maken die veel worden gedeeld en die jouw boodschap uitdragen. Goede filmpjes kunnen de naamsbekenheid van je merk / product / dienst vergroten en voor extra verkeer naar je website zorgen. Een aantal mooie voorbeelden:
Van linksboven naar rechtsonder: Wedstrijd, zo maak je latte art, presentatie schoenen, reclame online marketing bureau. Voorbeelden via Digital Marketing Suite.
Zelf een vine video opnemen en publiceren
Het maken van een filmpje is niet ingewikkeld. Je hebt een iPone nodig en de Vine app. Deze is te downloaden via iTunes. Installeer de app en maak een profiel aan.
Volg de stappen:
- Bedenk wat je wilt visualiseren
- Start de app en ga naar de homepagina
- Klik op de videocamera rechtsboven
- Start de opname door je vinger op het scherm te houden.
- Maak de opname in een keer of in delen door je vinger los te laten en weer op het scherm te plaatsen. Zorg dat de opnames elkaar logisch opvolgen.
- Als je filmpje een paar seconden duurt, verschijnt er linksonder een groen vinkje. Vanaf dat moment kan je het filmpje delen.
- Als de 6 seconden vol is, krijg je een preview te zien. Ben je niet tevreden, druk op het kruis rechtsboven. Ben je wel tevreden, klik dan op Next.
- Via de optie Add a Caption kun je een beschrijving opgeven. Verwerk goede zoekwoorden, zodat anderen je filmpje makkelijk kunnen vinden.
- met behulp van de optie Add a location kan je een locatie toevoegen. Deze informatie wordt aangeleverd door foursquare.
- Geef hierna aan of je het filmpje wilt delen op twitter en op facebook. Je filmpje wordt standaard gedeeld op Vine.
- Je keert terug naar je timeline. Het filmpje staat nu live en is voor iedereen zichtbaar.
Een vine video op je eigen site plaatsen
Het delen van een video op je eigen site is niet ingewikkeld. Als je een filmpje hebt gedeeld op twitter of facebook, kan je daar makkelijk de link opzoeken. Heb je de video alleen op Vine gedeeld, dan is het lastig om snel achter de URL te komen. Je hebt alleen het deel van de URL nodig tot het vraagteken. Bijvoorbeeld: http://vine.co/v/bgn1EjiJ1tr
Vervolgens kan je met een zogenaamd iFrame de video verwerken in je eigen website. Je hebt hiervoor de volgende code nodig:
<iframe src=” http://urlfilmpje” height=”300″ width=”300″ frameborder=”0″>
Vervang urlfilmpje door jouw link en plaats de toevoeging /card achter je link. In dit voorbeeld:
<iframe src=” http://vine.co/v/bgn1EjiJ1tr/card” height=”300″ width=”300″ frameborder=”0″>
Gebruik je een Content Management Systeem (CMS) dan moet deze iFrames wel ondersteunen.
Resultaat:
Conclusie
Of Vine in zijn huidige vorm over een jaar nog bestaat is een interessante vraag. De beschikbare 6 seconden is een uitdaging voor marketeers, maar zou in de praktijk te beperkt kunnen zijn. Er zijn alternatieven, zoals tout.com waar je 15 seconden tot je beschikking hebt. Wat staat is dat de behoefte aan visuele informatie sterk toeneemt. Vine is hiervan een logisch gevolg en biedt een uitdaging qua inhoud en creativiteit. En daar is niets mis mee, omdat je wordt gedwongen om je boodschap terug te brengen tot de absolute essentie. Ik ben benieuwd naar de mooie voorbeelden die dit ongetwijfeld nog op gaat leveren. En als je het echt niet meer weet.. laat je dan inspireren door omroep Maxium, die de boodschap weet terug te brengen tot het absolute minimum.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!