Adverteren op LinkedIn

Adverteren op LinkedIn eindelijk in het Nederlands

Net als alle andere sociale netwerken biedt ook LinkedIn de mogelijkheid om te adverteren. Tot voor kort was dit – tot irritatie van velen – alleen mogelijk in het Engels. Vanaf gisteren is het mogelijk om ook in 17 andere talen te adverteren, waaronder Nederlands.

Een advertentiecampagne maak je via de speciale Add-interface van LinkedIn. Deze  bereik je via www.linkedin.com/ads of via LinkedIn / Startpagina / Advertenties. Het advertentieprogramma van LinkedIn heet LinkedIn Ads.

Advertentiemogelijkheden LinkedIn

Als je bent ingelogd op de advertentie-omgeving, klik dan op New ad campagin om een nieuwe campagne aan te maken. De advertenties op LinkedIn zijn opgebouwd uit een koptekst (headline) van 25 karakters, twee omschrijvingsregels van maximaal 75 karakters en een (optionele) afbeelding van 50 x 50 pixels. Een advertentie kan verwijzen (ad destination) naar een LinkedIn bedrijfspagina (je moet wel beheerdersrechten hebben van die pagina’s) of naar een webpagina. Kkies bij de optie Ad language voor Nederlands.

Een LinkedIn advertentie maken

Een LinkedIn advertentie maken

 

De advertenties worden getoond op profielpagina’s, startpagina, postvak in, de zoekresulatenpagina en binnen groepen.

Advertentie varianten

Je kunt meerdere varianten van je advertentie maken via de optie Add a variation. Met varianten kan je goed testen welke advertentie het beste werkt. In regel maak ik altijd minimaal 2 of 3 varianten. LinkedIn laat in de statistieken goed zien welke varianten het beste werken.

Targeting

De kracht van de advertenties op LinkedIn is dat je goed kunt segmenteren. Je advertentie kan je bijvoorbeeld richten op regio, branche, functie titel, opleiding, geslacht  en leeftijd. Hoe uitgebreider je selectie hoe kleiner – maar relevanter – de doelgroep. Bij het selecteren laat LinkedIn direct zien hoeveel LinkedIn leden binnen de selectie vallen. Je kunt ook binnen specifieke groepen adverteren.

LinkedIn advertentie segmentatie

De advertentie segmenteren

Betalingsopties

Afrekenen kan op basis van CPC of per CPM (per 1.000 impressies). Via een dagbudget kan je instellen wat je maximaal per dag wilt besteden. Het is ook mogelijk om een einddatum in te stellen voor campagnes die tijdelijk moeten lopen. Voor het activeren van een nieuw advertentie-account rekent LinkedIn $5. Vanuit de advertentie-omgeving kan je meerdere advertentie-accounts opzetten en beheren. Elk met eigen facturatie.

LinkedIn accepteert alleen betalingen via creditcard. Helaas is er geen mogelijkheid om met Paypal te betalen. Een optie die ik nog graag toegevoegd zou willen zien.

Betalingsoptie LinkedIn advertenties

Betalingsoptie LinkedIn advertenties

Rendement

Wat het rendement is van adverteren op LinkedIn in het Nederlands, is nu nog niet duidelijk. De komende weken zullen ongetwijfeld veel bedrijven dit gaan testen zodat hier vanzelf meer bekend over zal worden. Ga je zelf testen, codeer dan altijd de links naar je website met bijvoorbeeld de Google URL builder zodat je het rendement van de advertenties goed kunt meten op je site.

Rapportage LinkedIn Ads

Rapportage LinkedIn Ads

 

Meer informatie over adverteren op LinkedIn

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *