Aan het begin van elk jaar is het de gewoonte om voorspellingen te doen. Wat zijn de verwachtingen en waar moet je op letten? Op het gebied van online marketing staat het komende jaar weer veel te gebeuren en experts doen de meest uiteenlopende voorspellingen. Ook Webmonnik.nl doet een duit in het zakje en signaleert 4 belangrijke online marketing trends voor 2012.
Trend 1: Mobile en tablets
Dat 2012 het jaar van mobiel en tablets gaat worden zal niemand verbazen. Bijna iedereen heeft inmiddels een Smartphone, of een tablet met internettoegang. Of in 2012 al gestandaardiseerd betalen mogelijk wordt via mobiel is nog niet duidelijk, maar dit gaat wel snel komen. Hierdoor zal mobile commerce een vlucht nemen.
Tip: Check continu of je online aanwezigheid (site, facebookpagina, etc.) geschikt is voor mobiel en tablets.
Trend 2: Content marketing
Content (de inhoud van je site) is altijd al belangrijk geweest, maar zal in 2012 nog belangrijker worden. Hierbij geldt dat de content relevant moet zijn voor de doelgroep en hoogwaardig (lees: uniek). Dankzij mobile en tablets zal je steeds meer toegaan naar de juiste informatie op de juiste plek via het juiste medium. Ook video content zal een grote groei laten zien.
Tip: Met goede content ga je het verschil maken. Durf hier in te investeren en zet altijd je doelgroep centraal!
Content marketing volgens Google Insights for Search
Content marketing volgens Google Insights for Search
Trend 3: Lokale marketing gaat naar het volgende niveau
Dankzij de grote penetratie van mobile en tablets zal lokale marketing (LSB) in 2012 nog belangrijker worden. Zo zal (mobile) Search zal zich nog meer richten op lokaal en ondernemers ontdekken de kracht van lokaal adverteren. Dit laatste zal alleen slagen als de aanbieding van toegevoegde waarde is voor de doelgroep.
Tip: Heb je een fysieke vestiging, zet dan in op lokale marketing. Het zal je veel geld besparen en het is veel effectiever dan andere vormen van marketing.
Trend 4: Bewustwording dat Online Marketing gewoon marketing is geworden
Voorheen hadden we het bij marketing over losse onderdelen die samen de marketingmix vormen. Hierbij werd online marketing als losstaand onderdeel genoemd. Dat is inmiddels veranderd! In 2012 zullen steeds meer bedrijven zich bewust worden dat online marketing eigenlijk gewoon marketing is geworden. E-mailmarketing, CRM, analytics, etc. zijn geen losstaande activiteiten meer, maar vormen één gezamenlijke strategie.
Tip: Stel jezelf constant de vraag: draagt deze online marketingactie bij aan mijn strategische doelstellingen? Is dat niet het geval? Doe het dan niet.
Andere interessante online marketing voorspellingen voor 2012
- Mobile Outlook 2012 van Moblile Marketer (PDF)
- De technologievoorspellingen volgens Mashable
- 30 social media voorspellingen
- 2012 Online Marketing & Technology Predictions
- Mooie infographic met technologie-voorspellingen voor 2012 tot 2040
Zie ook:
- Online marketing trends 2015
- Online marketing trends 2014
- Online marketing trends 2013
- Online marketing trends 2011