Online Marketing Trends 2013

Belangrijke online marketing trends voor 2013

Het begin van een nieuw jaar is hét moment om de trends te voorspellen. Ook Webmonnik.nl keek in zijn glazen bol en voorspelt vier belangrijke online marketing trends voor 2013 en geeft de nodige tips waarmee je handig inspeelt op die trends.

Trend 1: Overal en altijd internet

Onderzoeksbureau Gartner voorspelt dat in 2013 de PC niet langer het meest gebruikte apparaat zal zijn om met het internet te verbinden. Dit wordt overgenomen door mobiele telefoons. Dankzij mobiele apparaten zijn steeds meer mensen altijd en overal online.

Ook steeds meer andere apparaten zijn verbonden met internet (internet der dingen). Denk aan televisies, printers, auto’s, koelkasten, licht, centrale verwarming, verlichting, etc. Daarnaast bevatten veel van deze apparaten sensoren die unieke informatie genereren voor allerlei nieuwe online toepassingen.

Slimme koelkast van LG
Vanaf je smartphone of je tv, de voorraad in je koelkast checken (LG ThinQ™-technologie)

Tips
Controleer regelmatig je online statistieken op mobiel gebruik en vraag jezelf af: is mijn online aanwezigheid geschikt voor de belangrijkste mobiele apparaten. Gebruik je Google Analytics, check dan o.a. het rapport Doelgroep / Mobiel / Apparaten. Test je site periodiek met verschillende apparaten.

Een handige tool is de Opera Mobile Emulator. Met deze emulator kan je zien hoe je website eruit zal zien via verschillende telefoons en tablets. Laat je een nieuwe website maken, zorg er dan minimaal voor dat deze een mobile responsive design krijgt, zodat deze zich automatisch aanpast aan het apparaat waarmee je site wordt bekeken. Simpel gezegd: zorg ervoor dat jouw informatie goed zichtbaar is op de belangrijkste mobiele apparaten!

Opera Mobile Emulator

Opera Mobile Emulator

Trend 2: Locatie gebonden informatie wordt steeds belangrijker

Omdat iedereen overal online is, wordt ook de vraag naar locatie gebonden informatie steeds groter. Enerzijds zullen marketeers gaan experimenteren met kortingen en aanbiedingen op basis van je aanwezigheid. Daarnaast willen we graag hoogwaardige informatie ontvangen op basis van onze locatie. Bij welk restaurant moet ik zijn, ben ik in een goede buurt, welke winkel in de omgeving levert de spullen die mij interesseren en waar kan ik betrouwbaar advies krijgen? Het liefst informatie van andere mensen die er al eerder waren en het hebben gedeeld, zodat het onafhankelijke gegevens zijn. Mobiele apparatuur zal in combinatie met slimme apps, steeds beter waardevolle informatie kunnen tonen en kunnen delen.

Een interessant voorbeeld is Macy’s. Deze winkel experimenteert met indoor GPS. Klanten kunnen met behulp van een app op hun smartphone, door de winkel navigeren. Op basis van hun positie in de winkel, ontvangen ze direct aanbiedingen op hun telefoon.

Macy's in store GPS
Macy’s in store GPS

Ook de grote partijen maken locatie steeds belangrijker. Google toont constant meer lokale informatie in de zoekresultaten en facebook experimenteert continu met nieuwe opties op basis van check-ins.

Hier sterk aan gerelateerd: waarschijnlijk zullen in 2013 de eerste telefoons verschijnen met ondersteuning voor NFC (Near Field Communication) . Dit zal resulteren in de ontwikkeling van nieuwe commerciële (betaal)mogelijkheden.

Tip
Heb je een fysieke vestiging? Onderzoek dan continu de mogelijkheden die je hebt om online op de juiste manier je aanwezig te tonen. Maak het verschil ten opzichte van je concurrenten. Kruip in de huid van je doelgroep en onderzoek welke technologie en welke sociale netwerken zij gebruiken en in welke locatie gebonden informatie zij interesse hebben. Ga die informatie bieden, of geef ze de mogelijkheid om zelf die informatie te creëren. Benut alle mogelijkheden. Deel informatie, experimenteer en leer!

 

Trend 3: De groei van niche sociale netwerken neemt verder toe

De groei en de dominantie van facebook is natuurlijk ongekend, maar toch gaan steeds meer mensen ook andere sociale netwerken gebruiken. Netwerken die bijvoorbeeld heel persoonlijk zijn, maar één functie hebben, die slimme apps gebruiken, of die draaien om specifieke onderwerpen. Denk o.a. aan Pinterest (deel je foto’s en video’s), Foursquare (deel je locatie), Path (deel momenten met vrienden en familie) en Sonar (zoek contact met mensen bij jou in de buurt).

Sonar
Sociaal netwerk Sonar: zoek contact met mensen bij jou in de buurt

Tip
Analyseer continu in welke sociale netwerken jouw doelgroep zich bevindt. Monitor en meet in ieder geval die sociale netwerken. Of nog beter: wordt er zelf actief en start een inhoudelijke dialoog met jouw doelgroep.

 

Trend 4: Visuele informatie wordt steeds waardevoller

Binnen sociale netwerken reageren mensen het meest op updates met beeld. Sterker nog: steeds vaker wordt informatie geïnterpreteerd en beoordeeld op basis van beelden. De populariteit van de sociale netwerken Flickr, Instagram en Pinterest laten goed zien dat mensen visueel zijn ingesteld.

Zoekmachines kennen steeds meer waarde toe aan content die veel wordt gedeeld en/of die veel interactie kent. Omdat het in het merendeel gaat om content met beeld, krijgen dat soort pagina’s (links) ook veel meer exposure via de zoekmachines. Beeld wordt dus ook voor je zoekmachine-strategie steeds belangrijker!

Bedrijven die voorgaande snappen zullen hun online aanwezigheid aantrekkelijker proberen te maken met behulp van onderscheidend design waar beeld de boodschap vertelt. Een mooi voorbeeld is de nieuwe corporate site van Coca Cola dat eigenlijk meer een online magazine is.

De Corporate site van Coca-Cola
De Corporate site van Coca-Cola

Tip
Kijk kritisch naar je website en je andere online uitingen. Stel jezelf de vraag of dit aantrekkelijk genoeg is voor jouw doelgroep. Bezuinig niet op design en beeld. Schakel professionals in om de juiste beleving te creëren.

 

Belangrijkste bronnen:

Lees ook:

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.