Case: de realisatie van een unieke makelaarssite
De afgelopen maanden heeft Webmonnik.nl samen met webbureau noon design hard gewerkt aan een nieuwe website voor puurmakelaars.nl. Vandaag is de vernieuwde website www.puurmakelaars.nl gelanceerd. Het resultaat is uniek voor de Nederlandse makelaarswereld.
Webmonnik.nl coördineerde het project grotendeels en bracht onder andere advies uit over de inhoud, de opbouw en over de techniek met betrekking tot zoekmachines. Daarnaast heeft Webmonnik.nl een groot deel van de inhoud verzorgd. Deze nieuwe site is de derde generatie website voor Puur Makelaars. In dit artikel lees je hoe we dit omvangrijke project hebben aangepakt en wat deze makelaarssite uniek maakt.
Request For Proposal
Via Webmonnik.nl verzorg ik al jaren de online marketing van Puur Makelaars. Eind 2013 liepen we tegen de grenzen aan van de toenmalige webbouwer. De techniek begon te verouderen en ook qua vormgeving werden we online langzaam ingehaald door andere spelers. Er was dus actie nodig om de koppositie van Puur Makelaars in de markt te behouden. Dit kon eigenlijk alleen maar met een volledig nieuwe website bij een andere leverancier. Toen hier consensus over was, heb ik alle wensen en eisen beschreven in een Request For Profosal (RFP). Dit document is voorgelegd aan een aantal webbureaus. Het was verbazingwekkend om te zien dat sommige partijen hier ronduit slordig mee omgingen. Te laat ontvangen offertes, offertes waarin alleen de RFP werd herhaald maar waar verder eigenlijk niets instond. En partijen die na lang mailen en bellen geen prijs konden afgeven.
In de eindfase waren er twee goede partijen over. Uiteindelijk heeft noon design de pitch gewonnen. Zij kwamen inhoudelijk met het beste verhaal, hadden een goed portfolio en een realistische prijs. Ja, ik deel mijn kantoor met noon design, maar de uiteindelijke beslissing heeft Puur Makelaars zelf genomen op basis van een objectieve vergelijking!
Die beslissing heeft erg positief uitgepakt, want er was veel overleg nodig en omdat we zo dicht bij elkaar zitten waren de lijnen kort. De goede relatie betekende trouwens niet dat er geen discussies waren. Regelmatig ontstond er een spanningsveld tussen vormgeving, techniek en zoekmachine-optimalisatie. Deze inhoudelijke discussies zorgen er voor dat je elkaar scherp houdt. Uiteindelijk zoek je altijd samen een goede middenweg, waardoor het beste eindresultaat ontstaat.
Functioneel ontwerp en grafische uitwerking
Op basis van de RFP en een aanvullend document met betrekking tot zoekmachines en content, is noon design aan de slag gegaan.
De eerste mijlpaal bestond uit een clickdemo / interactie ontwerp gemaakt met de online tool UXPin. Hiermee heeft noon design het grove raamwerk geschetst. Dankzij deze omgeving kan je snel een gevoel krijgen over de opbouw en navigatie. Na enkele correctierondes zijn we de volgende fase ingegaan: het ontwerp.
Interactie ontwerp
Hiervoor gebruikte noon design de online tool InVision. In deze tool werden de schermen gepresenteerd voor diverse devices. Ook hier zijn weer de nodige correctierondes geweest, waarna de bouw kon starten.
Visueel ontwerp
Keuze Content Management Systeem
Het gebruikte Content Management Systeem is WordPress. De inhoud van de site (o.a. aanbod, blog en pagina’s) leent zich prima om te publiceren met een CMS als WordPress. Uitdaging waren o.a. de relaties tussen verschillende content types (b.v. tussen woningen, buurten, makelaars) de uitgebreide zoekfunctie en een koppeling met het systeem van de NVM. Die koppeling was nodig om het aanbod op de eigen site actueel te houden. Door het NVM-systeem RealWorks als basis te houden, hoeft er maar op één plaats informatie over de woningen ingevoerd te worden.
Om volledige vrijheid te hebben, wordt elke dag alle beschikbare informatie van de woning opgehaald en op de eigen server geplaatst. Hiervoor wordt een XML-feed gebruikt via het NVM uitwisselingsysteem TIARA. Er is veel tijd gaan zitten in het ontrafelen van die feed door de programmeur. Een en ander was helaas niet goed gedocumenteerd. Na uitgebreid onderzoek werd duidelijk dat de koppeling goed realiseerbaar was in combinatie met WordPress. Op basis van deze conclusie hebben we definitief voor WordPress als CMS gekozen. De logica die de TIARA-koppeling tot stand brengt, is als een aparte plugin opgenomen in het CMS.
Het gebruikte CMS is WordPress
Focus op goede inhoud
De succesfactor van elke website is de inhoud, ofwel de content. Puur Makelaars biedt toegevoegde waarde met de volgende inhoud:
- Informatie van de te koop staande woningen.
- Algemene informatie en tips voor verkopers.
- Algemene informatie en tips voor mensen die een woning willen kopen.
- Nuttige informatie voor huiseigenaren in het algemeen. Bijvoorbeeld over de WOZ-beschikking.
In de nieuwe website zijn we een stuk verder gegaan door hoogwaardige informatie over plaatsen, wijken en buurten toe te voegen. Een woningzoekende heeft namelijk veel behoefte aan objectieve informatie over de buurt waar hij/zij wil gaan wonen. Hiervoor bevat de site data van het CBS, maar vooral informatie van de buurtbewoners zelf. Zij weten immers als geen ander wat de sterke en minder sterke punten van een buurt zijn. Deze informatie zal de komende periode uitgebreid worden en ook continu worden geactualiseerd.
Uitgebreide informatie per plaats / wijk en buurt
Ook bij de informatie van de woningen zelf, kunnen verkopers nu hun verhaal vertellen middels een interview. Zij weten immers alles van hun woning, waardoor er een beter beeld ontstaat voor de geïnteresseerden. Ook is het mogelijk om extra eigen beelden toe te voegen en natuurlijk video.
Het verhaal van de bewoner
Uitgebreid zoeken
Cruciaal in een makelaarssite is de zoekfunctie. In de nieuwe site kunnen bezoekers met slimme filters heel gedetailleerd zoeken naar hun ideale woning. Ook kunnen ze elke zoekopdracht bewaren, waarna ze automatisch een notificatie ontvangen bij nieuw aanbod. Daarnaast is het mogelijk om via andere ingangen te zoeken naar woningen. Bijvoorbeeld via woonstijlen, of via informatie over buurten.
Uitgebreid zoeken naar woningen
Je ideale woning zoeken via woonstijlen
Klantbeoordelingen
In de nieuwe site is ook een XML-koppeling gemaakt met de onafhankelijke reviewsite klantenvertellen.nl. Klanten worden uitgenodigd om via dit systeem een review te schrijven. Dankzij de koppeling wordt dit overzichtelijk op de site getoond. De beoordeling en de reviews zijn hierdoor altijd actueel.
Onafhankelijke beoordelingen wekken vertrouwen
Persoonlijke benadering
De relatie tussen Puur Makelaars en haar klanten is heel persoonlijk. Dat willen ze natuurlijk ook uitstralen in de site. Hiervoor worden de bezoekers nu in de site overal aangesproken met “je”. Ook hebben de medewerkers een prominente plaats in de website gekregen. Enerzijds door goede fotografie, maar vooral door het persoonlijk verhaal van elke medewerker. Ook zijn sommige makelaars specialisten voor een bepaalde wijk of buurt. Dat komt overal naar voren. Dit is voor zowel kopers als verkopers interessant. Zij zoeken immers een makelaar die de buurt als geen ander kent!
Elke makelaar vertelt zijn eigen verhaal
Beeld, beeld en meer beeld
Door sociale netwerken als Pinterest en Instagram is internet veel visuele geworden. Mensen verwachten goed, mooi en groot beeld! Daarom zijn er in het minimalistische design grote beelden gebruikt. Vooral bij de woningen voegt dit veel toe. Dankzij de grote foto’s krijg je veel sneller een echt goed beeld van een woning.
Dit betekent wel dat de eisen aan de fotografie hoog liggen. Slechte foto’s komen namelijk ook groot in beeld.
Geoptimaliseerd voor mobiel
In 2015 zullen de meeste websitebezoeken plaatsvinden via een mobiel apparaat. Daarom is veel aandacht gegaan naar een mobile responsive design. Hierdoor krijgen alle bezoekers de best mogelijke beleving. Ongeacht het apparaat dat ze gebruiken. Tevens hebben we qua functionaliteit goed gekeken naar de behoefte die mobiele bezoekers hebben. Zo kan je met een mobiel apparaat te koop staande woningen zoeken op basis van je GPS-locatie.
De site is geoptimaliseerd voor mobiel en tablet
Optimalisatie voor zoekmachines
Tijdens de bouw van de website is veel rekening gehouden met zoekmachines. WordPress biedt hiervoor trouwens een prima basis. De programmeur heeft extra aandacht besteed aan de techniek om dit zo goed mogelijk op te zetten. Hiervoor heb ik een aparte lijst met specificaties opgesteld. Verder gebruiken we binnen WordPress de SEO-plugin van Joost de Valk. Daarnaast wordt het aanbod automatisch geoptimaliseerd. Alle “losse” pagina’s en berichten zijn handmatig voorzien van de juiste focus. Hierbij gaan we altijd uit van de bezoeker. Deze moet de content waarderen: het moet echt iets toevoegen. Daarna kijk ik of er nog slimme mogelijkheden zijn voor optimalisatie. Dit zonder te overdrijven!
Testen, testen en nog eens testen
We hebben ruim een maand getest met de site in een ontwikkelomgeving. Grote en kleine bugs zijn in die periode verholpen. Tevens is die tijd gebruikt om nieuwe content toe te voegen en om het aanbod te verrijken met data die niet via de TIARA-koppeling meekomt, of die niet ingevoerd kan worden via RealWorks. Hier zijn de medewerkers van Puur mee aan de slag gegaan, zodat ook zij met het systeem leerden werken en feedback konden geven. Dankzij de additionele informatie bij woningen ontstaat er voor mensen een extra reden om puurmakelaars.nl te bezoeken t.o.v. het aanbod op Funda: de informatie van een woning is bij Puur Makelaars namelijk veel uitgebreider.
Migratie en livegang
Omdat we over zijn gestapt op een ander CMS, zijn ook veel URL’s veranderd. Hiervoor was het noodzakelijk om voor de belangrijkste pagina’s 301-redirects in te stellen. Er zijn ruim 400 redirects ingesteld om Google op de juiste manier te vertellen waar de nieuwe pagina’s zijn te vinden.
Hoe nu verder?
De officiële release van de nieuwe site is een mijlpaal om trots op te zijn. De samenwerking tussen alle partijen is zeer goed verlopen en de eerste resultaten van de soft launch laten al mooie trends zien in de statistieken.
Ook Puur Makelaars is tevreden: Frederik W. baron van Till, partner Puur Makelaars:
Mede dankzij de inzet van Webmonnik.nl is het project zeer soepel verlopen. Rogier is echt de spil tussen alle partijen. Hij zorgt er continu voor dat er op het juiste moment geschakeld wordt. Zijn praktische benadering en focus op nieuwe (technische) ontwikkelingen zorgen er tevens voor dat wij online de markt steeds een stap voor blijven.
De komende tijd zal ik de statistieken nauwgezet in de gaten houden om afwijkingen te detecteren en te analyseren. Ook de Webmaster Tools van Google en diverse andere SEO-tools geven hierbij veel inzichten.
A/B-tests
Op korte termijn gaan we o.a. op basis van A/B-tests nieuwe functionaliteiten en conversieverbeteringen testen. Ook de input van klanten en van de medewerkers zullen hierbij weer een belangrijke rol spelen. Kortom, het gaat nog veel leuker worden!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!