Webmonnik.nl Online Marketing Haarlem

Online marketing trends voor 2014

Het begin van een nieuw jaar is altijd een moment van bezinnen en terugblikken. Daarnaast dwingt het je ook om stil te staan bij nieuwe ontwikkelingen, zodat je weet of je op de juiste weg bent. Hierdoor zie je ook direct waar nog kansen liggen. Eén ding is zeker: 2014 zal een fantastisch jaar worden voor online marketing!

Ik maak het graag makkelijk voor je en geef je mijn belangrijkste online marketing trends en tips voor 2014. Deze mag je niet missen!

Zoekmachine optimalisatie trends in 2014

Zoekmachines zijn constant in beweging. Wil je hier serieus op inspelen, dan zal je dit dus nauwgezet moeten volgen en op de juiste manier moeten handelen. Doe dit wel op de juiste manier! Ook in 2014 begint zoekmachine optimalisatie (SEO) altijd met goede inhoud. Ben je lokaal, of binnen een specifieke regio actief? Zorg dan voor een goede lokale SEO strategie. Door mobile search worden lokale zoekmachine resultaten steeds belangrijker!

In 2014 wordt vertrouwen een belangrijke rank-factor: Google zoekt constant naar betrouwbare zoekresultaten. Reviews zijn hierbij een belangrijk instrument. Ook content met links (shares) vanuit sociale media tellen steeds zwaarder mee in de ranking. Zorg dus altijd dat alle content op je site makkelijk deelbaar is op sociale netwerken. Creëer ook zelf bereik op relevante sociale netwerken en verwijs daar naar hoogwaardige artikelen op je website. Nog beter: zorg voor goede inhoud zodat mensen over je gaan praten op sociale netwerken en zo naar je website verwijzen.

Content marketing trends in 2014

In 2014 zullen steeds meer bedrijven het belang van content marketing inzien. Organisaties die hier serieus mee aan de slag gaan, zullen het verschil maken! Mensen worden kritischer en geloven niet zomaar alles wat ze online zien. Ze willen sociale bevestiging (Cialdini) en zoeken naar dat vertrouwen.

Met content marketing kan je het vertrouwen winnen van potentiele klanten, autoriteit claimen en een relatie aangaan met bestaande klanten. Hoogwaardige content (content = de inhoud die je publiceert, tekst, beeld, video, etc,) laat zien dat jij de autoriteit bent. Een belangrijk signaal (zie ook Cialdini) om voor jou als leverancier te kiezen.

Hoogwaardige content wordt ook door Google gebruikt (authorrank) om jouw autoriteit te bepalen. Het is essentieel voor je de ranking in zoekmachines. Tot slot zal goede content het verkrijgen van inkomende links vergemakkelijken. Die ontstaan namelijk met goede inhoud organisch. Hierdoor wordt linkmarketing nagenoeg overbodig.

Het is eigenlijk heel simpel:

  1. Zorg dat je een goed product / dienst levert.
  2. Ga online de dialoog aan met je klanten en zorg dat zij gaan praten over jou en over je merk.
  3. Ga alleen voor de beste inhoud die relevant is voor je doelgroep. Zorg altijd dat je transparant en eerlijk bent.
  4. Vergroot de betrokkenheid en zorg dat jouw informatie gedeeld wordt en dat mensen jou, of je diensten online aanbevelen.
  5. Zorg dat je zichtbaar bent en blijft!

Wil je succes, zet dan in 2014 zwaar in op contentmarketing. Ga je er mee aan de slag? Doe het dan structureel, doordacht en transparant. Werk altijd op basis van een praktische contentstrategie!

Analytics trends in 2014

De basis van online marketing is meten, ofwel analytics. Het stellen van doelen, heeft namelijk geen zin als je het resultaat niet meet. Het merendeel van de bedrijven gebruikt hiervoor Google Analytics. In 2014 zullen alle Google Analytics-gebruikers te maken krijgen met Universal Analytics. Dit is de meest recente versie van de Google Analytics trackingcode met heel veel nieuwe opties.

Met de nieuwe versie wordt het bijvoorbeeld mogelijk om data van externe (offline) bronnen door te geven aan Google Analytics. Hierdoor kan je bijvoorbeeld meten welk effect het weer heeft op aankopen in je webshop! Een stap verder is het koppelen van je CRM-systeem aan Analytics, waardoor er een schat aan informatie ontstaat. Dankzij Universal Analytics zullen veel bedrijven in 2014 anders om gaan met data!

Op dit moment kan je nog zelf kiezen of je Universal Analytics wilt gebruiken, maar waarschijnlijk gaat Google in 2014 alle accounts automatisch upgraden naar Universal Analytics.

Mobiele trends in 2014

In 2014 gaan meer mensen online met een mobiel apparaat, dan met een desktop. Is je online uiting niet geschikt voor mobiel, dan sla je de plank mis! Alles wat je online publiceert moet mobiel vriendelijk zijn! Niet alleen je website, maar ook specifieke landingspagina’s en al je e-mailtemplates.

Local Search

Dankzij mobiel ontstaan ook veel nieuwe kansen door local search. Stem je content en advertenties slim af op de locatie waar men zich bevindt. Ben jij daar ook? Geef ze dan een gerichte advertentie, of zorg dat je website naar boven komt in de zoekresultaten op relevante zoektermen.

In het voorbeeld rechts zie je een locatie-gebaseerde advertentie van Subway die verschijnt op nu.nl. De advertentie wordt getoond met de indicatie hoeveel minuten lopen het restaurant is vanaf de huidige locatie. Deze advertentie is dus erg relevant voor de ontvanger.

E-mailmarketing trends in 2014

E-mailmarketing is nog steeds een zeer effectieve online marketing tool. Er zijn wel een aantal factoren waar je in 2014 nog meer rekening mee moet gaan houden. Ten eerste mobiel! Je e-mailtemplates moeten mobile responsive zijn, waardoor ze goed leesbaar zijn op een mobiel apparaat. Daarnaast moet je boodschap afgestemd zijn op het gedrag van je bezoeker. Hoe beter je uiting aansluit op de behoefte van de ontvanger, hoe beter het resultaat. Een-op-veel communicatie via e-mail kan eigenlijk niet meer.

Stem je e-mailmarketing af op het gedrag en de interesse van de ontvanger. Richt hiervoor je backoffice slim in. Benoem slimme triggers in je eigen data (kijk welke informatie je al hebt van je klanten en speel daar slim op in) en gebruik die in 2014 om je gepersonaliseerde en mobile resonsive mailings, te versturen. Meet het resultaat, test met varianten, evalueer en verbeter!

Conversie optimalisatie trends in 2014

Veel bedrijven focussen alleen op het vergroten van traffic en vergeten om de bestaande traffic beter te laten converteren. Ofwel: ze investeren veel geld om mensen op hun website te krijgen, maar laten ze daarna aan hun lot over. Deze bezoekers verlaten in veel gevallen net zo hard weer de site zonder te converteren. Zonde van het geld.

Steeds meer bedrijven zullen in 2014 het belang van conversie optimalisatie in gaan zien en zullen hier mee gaan experimenteren. Simpel gezegd: hoe maak je jouw online uitingen aantrekkelijker. Dit doe je door je uitingen beter op je doelgroep af te stemmen. Denk hierbij aan de relevantie van je boodschap, de vormgeving, de call-2-actions en psychologische aspecten (Cialdini). Je moet de bezoeker in 2014 echt gaan verleiden. Vervolgens kan je gaan testen met verschillende uitingen. Hiervoor komt steeds meer goede software beschikbaar. Ook de kennis op dit gebied wordt steeds beter. Conversie optimalisatie kan je toepassen op je website, landingspagina’s, e-mailmarketing, tweets, etc.

Sociale media trends in 2014

Sociale media groeit gewoon door in 2014, maar het gebruik van sociale netwerken zal wel steeds meer versnipperd raken. Jongeren verlaten bijvoorbeeld massaal facebook en wijken uit naar sociale netwerken als twitter en Instagram.

Dit dwingt bedrijven om nog beter naar hun doelgroep te kijken en om te analyseren waar die doelgroep zich bevindt. Daarna moeten duidelijke en praktische keuzes worden gemaakt: welke kanalen gaan we bedienen, welke doelen stellen we onszelf, hoe gaan we meten en wat is ons plan van aanpak. Een duidelijke social media strategie is in 2014 dus een must.

Een andere belangrijke ontwikkeling is dat het sociale netwerk Google+ snel marktaandeel verovert. Het is dus belangrijk dat je in 2014 Google+ in je sociale strategie opneemt.

Of beter: neem social media op in je algemene marketingstrategie.

Trends voor online adverteren in 2014

In 2014 zullen advertenties steeds meer op het individu afgestemd worden. Advertenties worden relevanter en advertentiecampagnes effectiever.

Als mensen bijvoorbeeld een webshop bezoeken en geen bestelling plaatsen, dan kan de eigenaar ze een label meegeven. Gaan ze vervolgens naar andere sites met advertenties, dan kan je als adverteerder de bezoekers met het label herkennen. Die kan je vervolgens een relevante advertentie (retargeting) laten zien, of zelfs de vraag stellen of ze terug willen komen om hun bestelling af te maken (remarketing).

Vroeger gaf je aan op welke site je wilde adverteren, nu zorgen advertentienetwerken dat zij uitgebreide profielen beschikbaar hebben van mensen. Als adverteerder kan je vervolgens op specifieke profielen bieden (Real-Time Bidding). Hierdoor kan je heel gericht adverteren op jouw doelgroep.

Ga je in 2014 adverteren? Zorg dan dat je Real Time Bidding en retargeting meeneemt in je advertentiestrategie. Hierdoor schiet je niet met hagel, maar kan je jouw doelgroep gericht benaderen.

Internet of things in 2014

In 2014 zal het aantal apparaten dat is verbonden met internet (ofwel: internet of things) verder toenemen.

Daarnaast zullen ook steeds meer apparaten onderling met elkaar gaan communiceren. Hierdoor zullen er veel nieuwe toepassingen ontstaan en kunnen we taken verder vereenvoudigen.

Een mooi voorbeeld is Smart Video Doorbell  van SkyBell. Als iemand aanbelt, maakt de deurbel via een WiFi-netwerk contact met een SmartPhone. De ontvanger kan vervolgens zien wie er voor de deur staat en een gesprek beginnen.

Conclusie online marketing trends 2014

Bij vrijwel alle online marketing tools komt één trend heel duidelijk naar voren: het individu staat in 2014 centraal. Online marketing wordt hierdoor persoonlijker, relevanter en veel conversiegerichter. En voor de bedrijven die het nog niet in de gaten hebben: in 2014 moet online marketing een cruciaal onderdeel zijn van de bedrijfsstrategie. Heb je dat voor elkaar, dan ben je meer dan ooit in staat om je online marketing budget effectief te besteden.

Wil je ook in 2014 alles uit je online marketing halen? Neem dan vrijblijvend contact op met Webmonnik.nl.

Zie ook:

 

Mobiele versie afsluiten