Interview Vastgoed

Interview magazine Vastgoed

Het vaktijdschrift Vastgoed vroeg mij om mijn visie over makelaars en online marketing. Dat resulteerde in onderstaande artikel van één pagina in het maartnummer.

Het interview:

“Online zou voor makelaars het belangrijkste verkoop- en marketingkanaal moeten zijn. De meesten kunnen daarin nog een enorme verbeterslag maken. Het begint met je doelgroep goed in kaart te brengen. De eenvoudigste manier om dit te doen is om bestaande klanten te vragen naar hun sociale netwerken en de manier waarop zij een huis zoeken. Je kunt ook de LinkedIn en Facebook profielen van je klanten bekijken om trends te ontdekken. Zijn ze vooral hoogopgeleid? Zijn het meest vrouwen? Pas de vormgeving en de inhoud van je website en andere online communicatie daar dan op aan.

Hoe beter je je doelgroep kent, hoe beter je weet waar deze mensen zich online bevinden: Facebook, Twitter, Instagram of toch Pinterest? Zorg vervolgens dat je
aanwezig bent, waar jouw doelgroep zich bevindt.
Als je je doelgroep kent, kun je als makelaar toegevoegde waarde bieden door hen van relevante, waardevolle informatie te voorzien. Geef bijvoorbeeld veel informatie over de buurt rondom een huis. Dat wekt vertrouwen en je claimt op een natuurlijke manier autoriteit. Daarnaast heeft het een psychologisch effect: als mensen gratis waardevolle informatie van je hebben gekregen, zijn ze onbewust geneigd je iets terug te geven, bijvoorbeeld door een adviesgesprek aan te vragen.

Interview VastgoedIn de ideale situatie blijft de makelaar zelf eigenaar van de inhoud die hij online plaatst en van de techniek van zijn website. Veel websitebouwers werken met gestandaardiseerde templates waar je je informatie in kwijt kunt. Dat is vaak relatief goedkoop, maar je haalt er niet het onderste mee uit de kan op het gebied van online marketing. De mogelijkheden om de inhoud te optimaliseren zijn namelijk beperkt. Net als de zoekmachine-optimalisatie.
Als je volledig eigenaar bent, kun je de site laten inrichten zoals je wenst, bijvoorbeeld met uitgebreide zoekmogelijkheden en met geoptimaliseerde techniek. Daarnaast kun je continu testen wat werkt en snel verbeteringen doorvoeren. Die optimalisatie zorgt ervoor dat de website steeds meer oplevert.

Deze aanpak vraagt om een investering, maar die verdien je op termijn absoluut terug. En, zou ik makelaars adviseren: investeer vooral in de mobiele versie van je website. Past je website zich niet aan op mobiel, dan zullen steeds meer bezoekers afhaken.”

Interview magazine Vastgoed – maart 2015

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.