Mobiel vriendelijke site

Is jouw site al mobielvriendelijk?

Vanaf 21 april zal Google wereldwijd de mobiel-vriendelijkheid van een site mee laten tellen in de ranking. Volgens Google zal dit een “significante” impact hebben op zoekresultaten die worden getoond op mobiele apparaten. Dit hebben ze gisteren officieel bekend gemaakt via hun Webmaster Central Blog.

Concreet: heb je een website die niet mobielvriendelijk is en mensen zoeken vanaf een mobiel apparaat (alleen telefoon) dan zal je website vanaf 21 april minder goed naar voren komen in de zoekresultaten! Google doet dit om mensen ook mobiel het beste zoekresultaat te tonen.

Wat is mobielvriendelijk?

Een site die mobielvriendelijk is, kijkt naar de resolutie van het apparaat dat de site bezoekt. Aan de hand van die resolutie bepaalt de technologie hoe de site getoond moet worden. Dit noemt men ook wel een mobile responsive design. Heb je een pagina met veel inhoud naast elkaar, dan zou je dit voor mobiel onder elkaar kunnen zetten. Door je website zich aan te laten passen, kunnen bezoekers de inhoud beter zien.

Voorbeeld mobielvriendelijk design: foodish.nl

Er is online veel informatie te vinden over mobile responsive design en Google heeft zelf ook de nodige informatie online gezet hoe je over moet stappen naar een mobile responsive website.

Dramatisch effect op mobiele bezoeken

Voor mobiel in SERPGoogle is al eerder begonnen met het pushen van website-eigenaren om hun site mobielvriendelijk te maken. Op dit moment zie je dat aan een label als je een mobiele zoekopdracht doet. Sites die door Google als mobielvriendelijk worden gezien, krijgen het label: “Voor mobiel” Vanaf april gaat dat dus veranderen. Waarschijnlijk komen mobielvriendelijke sites dan als eerste in beeld. Dit zal dan voor niet- mobielvriendelijke sites een dramatisch effect hebben op verkeer via mobiele apparaten.

Hoeveel % van je bezoeken is nu al mobiel?

Ben je benieuwd hoeveel procent van je website nu al mobiel (mobile) is? Als je Google Analytics hebt geïnstalleerd op je site dan vind je dit via het Rapport Doelgroep / Mobiel / Overzicht. In deze statistieken zie je drie categorieën: desktop, mobile en tablet. Klik rechts op het taartdiagram om een procentueel overzicht te zien. Deze aanpassing van Google heeft alleen betrekking op mobiel (mobile) en niet op tablet.

Daarnaast kan je aan de hand van je analytics ook de kwaliteit van de mobiele bezoeken meten. Je kunt analyseren wat het gedrag is van mobiele bezoeken ten opzichte van niet-mobiel.

Google analytics mobiel

Test de mobielvriendelijkheid van je site

Uiteraard moet je doel zijn om de beste mobile repsonsive site te (laten) maken. Een site die de beste beleving biedt aan je bezoekers voor de belangrijkste resoluties en voor de meest gebruikte apparaten. Daarnaast is het goed om te analyseren wat Google van je mobiele site vindt. En dat is makkelijk, omdat hier diverse tools voor zijn:

1. Google Webmaster Tools

De Google Webmaster Tools geeft eigenaren van websites een schat aan informatie. Ook over mobiel geven ze de nodige informatie. Kijk maar onder het rapport Zoekverkeer / Mobiele bruikbaarheid.

Google Webmaster tools mobiel

2. Mobielvriendelijke test voor webmasters

ook via een speciale tool van Google kan je de mobielvriendelijkheid van een site laten testen.

Mobielvriendelijke test van Google

3. Test voor de snelheid van je mobiele site

De tool Pagespeed Insights laat zien hoe snel Google jouw site vindt. Niet alleen voor desktop, maar ook voor mobiel. Je krijgt tevens tips voor verbeteringen.

Pagespeed insights voor mobiel

Conclusie

Het aantal zoekopdrachten via mobiel stijgt enorm. Waarschijnlijk zal er in 2015 meer gezocht worden via mobiel, dan via de desktop. Alleen al om die reden moet je site nu al mobile responsive zijn. Je wilt die bezoekers immers ook de beste beleving bieden! Google maakt deze noodzaak nu nog groter door mobielvriendelijke sites een betere positie te geven in de mobiele zoekresultaten. Zelf voorspellen ze een significante verandering in de zoekresultaten. Is jouw site niet geschikt voor mobiel en wil je het mobiele verkeer niet missen op je site? Dan heb je tot 21 april de tijd om dit op te lossen.

Heb je onafhankelijk advies of ondersteuning nodig bij het mobielvriendelijk maken van jouw website? Neem dan contact met mij op.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *