Maak slim gebruik van reviews op Google Maps
Veel bedrijven publiceren online reviews van hun producten, van hun diensten, of over hun bedrijf zelf. Waarom zou je je druk maken om reviews? Als mensen zich oriënteren, dan zoeken ze bevestiging dat ze de juiste keuze aan het maken zijn. Reviews helpen enorm bij het maken van die keuze. Ze zorgen voor sociale bewijskracht. Geloofwaardige (positieve) reviews zullen vrijwel altijd conversie verhogend werken. Dit is een belangrijke reden om reviews te verzamelen. Hoe pak je dat aan?
Je vermelding op Google Maps
Op het moment dat je bedrijf een fysieke vesting heeft, zal Google je bedrijf willen publiceren op Google Maps. Een vermelding kan je aanvragen via Google Mijn Bedrijf. Doe je niets, dan zal Google in veel gevallen zelf je bedrijf ontdekken en een vermelding aanmaken op Google Maps. Het beste kan je zelf een vermelding aanvragen, zodat je ook zelf invloed hebt op de inhoud. Denk aan de juiste bedrijfsnaam, goede foto’s en je openingstijden.
Heb je al een vermelding, maar heb je deze niet zelf aangevraagd? Dan kan je het eigenaarschap alsnog claimen, waarna je controle krijgt over de vermelding van jouw bedrijf.
Je kunt sinds kort ook posts publiceren op Google Maps.
Openingstijden aanpassen
Controleer in ieder geval regelmatig de inhoud van je vermelding en pas het aan wanneer dat van toepassing is. Pas in ieder geval je openingstijden aan. Veel bedrijven vergeten dit namelijk te doen. Vooral winkels die op koopzondagen open zijn, staan vaak op Google Maps vermeld als gesloten. Dit kost in zo’n geval gegarandeerd omzet!
Reviews op Google Maps
Als je een vermelding hebt op Google Maps, kunnen mensen een review achterlaten. Dat is een mooie optie, omdat het onafhankelijk is (je hebt het niet zelf gepubliceerd op je site) en het kost je niets.
En heel belangrijk: google toont de reviews bij steeds meer online vermeldingen. Vooral mobiel! Lever je goede producten en een uitmuntende service, dan zullen je reviews doorgaans ook positief zijn. In dat geval profiteer je dus direct van de extra online exposure!
Reageren op reviews
Als jij bent gekoppeld als eigenaar, krijg je direct een e-mail als er een review wordt geplaatst. Ook dat is een belangrijke reden om het eigenaarschap te claimen, zodat je altijd direct op de hoogte bent. Er zijn namelijk veel bedrijven die negatieve reviews hebben, zonder dat ze het zelf weten. Als eigenaar van de vermelding kan je ook reageren op reviews.
Dit is vooral belangrijk bij negatieve reviews, zodat je het kan nuanceren, of het in perspectief kan plaatsen. Reviews verwijderen kan niet. Als het laster is kan je contact opnemen met Google, maar die zijn erg terughoudend in het offline halen van reviews. Bij negatieve reviews helpt het vaak om een aantal (positieve) klanten te benaderen met de vraag om ook een review te plaatsen. Hierdoor ontstaat er een evenwichtig beeld. Af en toe een iets slechtere review kan het beeld zelfs geloofwaardiger maken! Als het merendeel van de reviews maar oprecht en positief is.
Link aanmaken naar je reviewpagina op Maps
Om een review te plaatsen, moeten mensen je Google Maps vermelding opzoeken en op de knop “Een review schrijven” klikken.
Dit is echter lastig om uit te leggen en daarom is het handiger om een rechtstreekse link te maken naar de reviewoptie voor jouw vermelding. Hier moet je wel het een en ander voor doen. Zo pak je dit aan:
- Ga naar de Google Places API-pagina
- Vul je bedrijfsgegevens in bij het veld Enter a location / Geef een locatie op
- Word je bedrijf weergegeven? Klik dan op de naam van je bedrijf.
- Zoek naar de code achter Place ID en kopieer deze.
- Plak de code achter de link: https://search.google.com/local/writereview?placeid= In mijn geval: https://search.google.com/local/writereview?placeid=ChIJs5j0O2zvxUcR5e-0HctVitA
- Eventueel kan je nog een verkorte versie van de link maken via Goo.gl. In mijn geval kom je uit op: https://goo.gl/fh7g7G Voordeel van de verkorte URL is dat deze er wat vriendelijker uitziet en dat je via Goo.gl ook statistieken kan inzien van de link die je hebt gemaakt (o.a. aantal keer geklikt, platform land, etc.).
- De link kan je nu aan je klanten sturen, met de vraag om je te reviewen op Google Maps. Ook kan je deze in de signatuur van je e-mail plakken, op je website publiceren, etc.
Iedereen met de link kan nu direct een review achterlaten op jouw Google Maps vermelding. De enige voorwaarden is dat de persoon die op de link klikt, een Google Account heeft en ingelogd is. Maar dat is vrijwel iedereen.
Om Google Maps reviews vragen
Als je de link hebt, kan je proactief klanten uit gaan nodigen voor het schrijven van een review. Maak het onderdeel van je workflow, of verweef het in je marketing automation. Doe je het handmatig, dan kan je klanten selecteren waarvan je zeker weet dat ze tevreden zijn over je product of dienst. Hier kan je dus al een beetje invloed uitoefenen op het resultaat!
Stuur je een mailtje, maak het dan persoonlijk en geef aan waarom het zo belangrijk voor je is. Bijvoorbeeld:
Beste …,
Dank voor het afnemen van onze dienst … Wij hebben ons uiterste best gedaan en we hopen natuurlijk dat je er tevreden over bent. Help anderen door jouw ervaring met ons te delen. Dit kan door een review te plaatsen op Google Maps. Het plaatsen van een review kan met deze link en kost je hooguit 2 minuten. Voel je niet verplicht, maar ik zou het erg waarderen.
Ben je ontevreden over onze dienstverlening, stuur mij dan een e-mail, of bel met ….. Ik neem dan zo snel mogelijk contact met je op om je ervaring te bespreken.
Dank en groet, Rogier Mostert, Eigenaar Webmonnik.nl
Kortom, wacht niet langer en ga slim gebruik maken van reviews op Google Maps!
(c) openingsfoto: Pexels
Waardevolle tips! Bedankt! :-)