Google bedrijfsfoto's en StreetView

Meer exposure met Google bedrijfsfoto’s

Ongeveer drie maanden geleden heeft Google bedrijfsfoto’s in Nederland gelanceerd, ofwel StreetView technologie voor binnen. Bedrijven kunnen hun bedrijfslocatie hierdoor presenteren op Google Maps / Google+ Local en zo een extra virtuele beleving aanbieden. Steeds meer bedrijven voegen zo’n virtuele toer voor hun bedrijf toe, of overwegen dit. Hierdoor vallen ze meer op en bieden ze toegevoegde waarde. Webmonnik.nl zocht een van de geautoriseerde fotografen van Google op om meer over de bedrijfsfoto’s te weten te komen.

Veel mensen maken gebruik van de mogelijkheid om straten te bekijken met Google Streetview. Dankzij deze virtuele wereld kan je vrijwel overal rondkijken alsof je er zelf bent. Wat niet iedereen weet is dat Google ook de mogelijkheid biedt om bedrijfslocaties te presenteren met de StreetView technologie. Google maakt deze bedrijfsfoto’s zichtbaar in Google zoeken, Google Maps / StreetView en Google+ Local. Naast de beleving zorgt het voor extra exposure en voor extra traffic naar een site. De bedrijfsfoto’s zijn namelijk goed zichtbaar, waardoor meer mensen ze zullen bekijken en daardoor ook de overige gegevens zien inclusief de link naar de website. Interessant dus voor bedrijven die slim willen optimaliseren via lokale online marketing. De bedrijfsfoto’s kunnen ook gekoppeld (embed) worden in sites.

Google bedrijfsfoto's in de zoekresultaten

Google laat klikbare bedrijfsfoto’s zien in de zoekresultaten

 

Google bedijfsfoto's in Google Maps

De klikbare Google bedrijfsfoto’s zorgen voor extra exposure op Google Maps

 

Google bedrijfsfoto's op Google StreetView

Ook Via StreetView kan je “doorlopen” naar de bedrijfsfoto’s, ofwel binnenkijken bij een bedrijf

 

Geautoriseerde fotografen voor bedrijfsfoto’s

Om bedrijfsfoto’s aan maps, Goolge+ Local en Streetview toe te voegen, is het eerst noodzakelijk om een eigen Google Places pagina aan te maken. Dit kan via Google Places zakelijk. Hierna kan de pagina uit worden gebreid met de bedrijfsfoto’s. Alleen gecertificeerde fotografen kunnen bedrijfsfoto’s maken en toevoegen aan Google Streetview. Op dit moment zijn er in Nederland zo’n 15 geautoriseerde fotografen. Documentair fotograaf Bo de Visser van Prorama is gecertificeerd door Google en is vooral actief in de regio Noord-Holland. We zochten De Visser op.

Fotograaf Bo de Visser van Prorama

Fotograaf Bo de Visser van Prorama

Webmonnik: Waarom ben je bedrijfsfoto’s aan gaan bieden?
De Visser: Ik ben documentair fotograaf en vind het ontzettend leuk om omgevingen vast te leggen. Ik maak al jaren panorama- en 360 graden foto’s. Voor de eerste generatie 360 graden foto’s had je speciale viewers nodig en online werkte dat vaak niet met alle browsers en apparaten. De StreetView-technologie van Google verhelpt veel van deze problemen en daarom werd ik direct enthousiast toen ik het zag. Vervolgens heb ik mij laten certificeren en ben ik het via mijn bedrijf Prorama aan gaan bieden.

Webmonnik: Welke toepassingen zie je voor de bedrijfsfoto’s?
De Visser: De toepassingen zijn onbeperkt. Elke bedrijf met een fysieke locatie kan zich met de bedrijfsfoto’s op een unieke manier presenteren. Je kunt klanten en geïnteresseerden 24/7 een virtuele rondleiding aanbieden van jouw locatie. Natuurlijk zijn er voor de hand liggende bedrijfstakken zoals de horeca. Het is geweldig dat je in een restaurant rond kan kijken voordat je er naartoe gaat. Hierdoor kan je vooraf zien of de stijl jou aanspreekt. Naast de horeca fotografeer ik ook veel cultureel erfgoed, monumenten en allerlei soorten bedrijfsruimtes en showrooms. Dankzij de bedrijfsfoto’s kan je als bedrijf geïnteresseerden alvast een goed beeld geven van de sfeer. En dat werkt! Onlangs was ik bij een klant die ik voorbeelden liet zien van bedrijfsfoto’s die ik eerder had gemaakt. Een van de voorbeelden was van een restaurant in Haarlem. De klant kende het restaurant niet, maar toen ze de virtuele tour zag werd ze zo enthousiast dat ze meteen het restaurant heeft gebeld om een tafel te reserveren. Zo werkt dat dus!

Webmonnik: Wat houdt de certificering van Google in?
De Visser: Google hanteert zeer strenge regels (bijvoorbeeld niet flitsen en mensen mogen niet herkenbaar in beeld) en heeft een vaste workflow bepaald. Hier moet je je aan houden als fotograaf. Ik heb eerst een online examen af moeten leggen voordat ik gecertificeerd werd. Google controleert streng op de naleving van de regels.

Webmonnik: Welke apparatuur gebruik je?
De Visser: Ik heb een statief met een draaiende panoramakop die ik kan programmeren. Hierdoor kan ik deze precies laten doen wat ik wil. Op deze kop heb ik een camera met een groothoeklens (Fish-eye) gemonteerd. De kop met de camera draait vervolgens in stappen rond, waarbij de camera bij elke stap automatisch één HDR-opname maakt. Bij een HDR-opname worden er 3 foto’s gemaakt: onderbelicht, normaal en overbelicht. Vervolgens worden deze opnames samengevoegd tot één opname waarin zowel de donkere delen als de heldere delen goed zichtbaar zijn. De opnames die per stap worden gemaakt, overlappen elkaar zodat deze later makkelijk samenvoegt kunnen worden tot één 360o foto. Hierna bewerk ik de foto’s. Een van de regels van Google is dat mensen en nummerborden niet herkenbaar in beeld mogen zijn. Deze moet ik dus vervagen. Vervolgens log ik in op een speciale omgeving van Google waar ik de foto’s upload en aangeef welke delen op elkaar aan moeten sluiten en wat de volgorde is. Ook koppel ik de foto aan een StreetView locatie als die beschikbaar is. Hierna regelt de software van Google de rest. Vervolgens controleer ik of alles klopt, waarna de bedrijfsfoto’s online komen.


View Larger Map

De visser maakte ook voor PUUR* Makelaars vestiging Haarlem een Streetview opname. In deze virtuele tool zijn 240 foto’s verwerkt

Meer voorbeelden van Google bedrijfsfoto’s

Meer informatie over Google bedrijfsfoto’s

 

3 antwoorden
    • Rogier Mostert - Webmonnik.nl
      Rogier Mostert - Webmonnik.nl zegt:

      Dat valt reuze mee. Exacte kosten hangen natuurlijk wel af van het oppervlak en van het aantal ruimtes dat in de rondleiding opgenomen moet worden. Ik heb begrepen dat Google richtlijnen aan haar fotografen geeft voor prijzen, maar dat deze uiteindelijk wel zelf de prijzen mogen bepalen. Als er dus meer gecertificeerde fotografen in een bepaalde regio zijn, dan zou ik zeker bij verschillende een prijs opvragen. Dat is sowieso verstandig om te zien hoe snel ze reageren. Toen er nog maar heel weinig fotografen waren heb ik er een aantal benaderd. Twee moeten nu nog reageren. Die zou ik dus niet graag inschakelen.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.