Samenwerken en social media

Samenwerken en sociale media

Op 24 april gaf Webmonnik.nl een presentatie in opdracht van de Kamer van Koophandel. Het thema van de avond: Samenwerking. In mijn presentatie gaf ik praktische tips over: hoe presenteer je jezelf via sociale netwerken, hoe optimaliseer je je sociale media profielen voor zoekmachines en hoe vind je zelf partners via sociale media.

Cijfers en statistieken

Ik trap af met een aantal cijfers. Allereerst de sociale netwerken. Welke belangrijke zakelijke sociale netwerken zijn er in Nederland?

  • LinkedIn  3 miljoen leden
  • Facebook   6,3 miljoen leden
  • Twitter   1,3 miljoen
  • Google+   650.000

Bron: Marketingfacts.nl

ZZP-ers en sociale netwerken

De avond was georganiseerd voor zo’n 175 zelfstandig ondernemers. Volgens een onderzoek van ZZP Barometer haalt 80% van zelfstandige ondernemers omzet binnen via sociale media. De grootste omzetkanalen waren volgens dit onderzoek:

  • LinkedIn (48,8%)
  • twitter (13,9%)
  • facebook (7,6%)

Bron : themarapport “Gadgets, media en netwerken” van onderzoeksmonitor ZZP Barometer

1. Presenteer jezelf professioneel op sociale netwerken

Als bedrijven zoeken naar zelfstandig ondernemers voor samenwerking, dan zullen zij hiervoor vaak sociale netwerken gebruiken. Het eerste waar zij jou dan op zullen beoordelen is op het “uiterlijk” van je sociale profiel. Hoewel dit voor de hand ligt, zijn profielen vaak onprofessioneel ingericht.

Profielfoto en vormgeving

Investeer in goede profielfoto’s en een professionele vormgeving van je sociale media profielen. Schakel hiervoor een professionele fotograaf en – afhankelijk van je sociale netwerk – een vormgever.

LinkedIn
Bij LinkedIn gaat het vooral om je profielfoto. Gebruik een foto die laat zien wie jij bent en waar je voor staat. Bij LinkedIn heb je verder weinig mogelijkheden qua vormgeving van je profiel.

facebook
Bij facebook werk je zakelijk met een fanpage. Hier heb je veel mogelijkheden om je huisstijl door te zetten: de omslagfoto, je logo en de pictogrammen van de drie tabbladpagina’s die in beeld zijn. Daarnaast kan je zelf ook pagina’s toevoegen onder de tabpagina’s. Deze kan je volledig naar eigen wens inrichten.

facebook fanpage
facebook fanpage

twitter
Op twitter kan je de background volledig zelf bepalen. Bijvoorbeeld met foto’s die laten zien wat je maakt en natuurlijk de avatar: jouw foto of je logo. Wil je zelf de vormgeving aanpassen, dan is freetwitterdesigner.com een mooie online tool om twitter achtergronden te maken.

Google+
Ook sociaal netwerk Google+ biedt veel mogelijkheden om grafisch volledig in jouw stijl in te richten en om je profielfoto duidelijk in beeld te brengen.

Google+

Google+

Laat zien wie je bent en wat je expertises zijn

Vormgeving is belangrijk, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk ook om de inhoud. Als mensen zoeken naar samenwerkingspartners dan zullen zij zoeken naar meerwaarde. Dat je jong en dynamisch bent interesseert niemand, wat je voor hem/haar kunt betekenen wil iemand weten. Iemand heeft een probleem en zoekt een partner die hem/haar daarbij kan helpen. Hoe kan je hier slim gebruik van maken?

LinkedIn
Vul je profiel zo compleet mogelijk in. In ieder geval de relevante zaken. Vermeld in ieder geval de zaken die jou als samenwerkingspartner aantrekkelijk maken. Aan het standaard blok van je profiel kan je weinig aanpassen, wel aan de blokken onder het kader. Je kunt zelf de volgorde bepalen. Plaats direct je contactgegevens (e-mail & telefoon) onder het standaard blok en vat samen wie je bent en waar je voor staat. Laat vervolgens jouw expertises zien. Hierdoor kan men direct een beeld van jou vormen.

facebook
Bij facebook kan je veel informatie kwijt onder info. De velden die je beschikbaar hebt, zijn afhankelijk van het type bedrijf / fanpage dat je hebt opgegeven. Vul alle gegevens zo gedetailleerd mogelijk in.

twitter
Bij twitter kan je in 160 karakters vertellen wie je bent, welke expertises je hebt en waar je voor staat. Ga hier slim mee om en plaats ook een link naar je website en/of naar je LinkedIn profiel.

twitter biografie

Vul je twitter biografie slim in

Google+
Ben je actief op Google+ dan heb je ook voldoende mogelijkheden om te vertellen zien wie je bent. Maak gebruik van die opties en vul alles zo gedetailleerd mogelijk in.

LinkedIn aanbevelingen

Vraag aanbevelingen aan klanten op LinkedIn. Hierdoor zien alle relaties van jouw “aanbeveler” de aanbeveling. Tevens komt de aanbeveling bij jouw profiel te staan, wat jou weer aantrekkelijker maakt om mee samen te werken. Als je iemand via de standaard aanbevelingsoptie van LinkedIn, om een aanbeveling vraagt… plaats dan altijd een persoonlijke boodschap.


Vraag aanbevelingen op LinkedIn

LinkedIn bedrijfspagina

Maak ook een bedrijfspagina op LinkedIn aan en beschrijf jouw producten en diensten. Hier kan je vervolgens ook weer aanbevelingen voor vragen.

Bedrijfspagina LinkedIn
Bedrijfspagina LinkedIn

2. Maak jezelf goed vindbaar

Sociale netwerken worden door Google goed gewaardeerd. Optimaliseer je sociale profielen voor zoekmachines. Grote kans dat je sociale profielpagina daardoor hoog eindigt in de zoekresultaten. Optimaliseer ook slim op regionaal niveau als je regionaal werkt. Ben je fotograaf in de regio Haarlem en zoeken voldoende mensen op deze term, plaats deze zoekterm dan ook een aantal keer in je profiel.

Om er achter te komen waar mensen naar zoeken, kan je het Hulpprogramma voor zoekwoorden raadplegen van Google.

Waar zoeken mensen naar

Hulppogramma voor zoekwoorden – waar zoeken mensen naar

LinkedIn
Controleer of je LinkedIn profiel doorzoekbaar is voor Google. Dit doe je via Instellingen / Uw openbare profiel bewerken.

3. Samenwerkingspartners zoeken via twitter en LinkedIn

Zoeken naar samenwerkingspartners kan op verschillende manieren. Een hele krachtige mogelijkheid is om hiervoor de zoekfunctie van twitter te gebruiken. Dit kan via http://search.twitter.com. Je kunt een eenvoudige zoekterm opgeven, maar ook ingewikkelde zoekopdrachten samenstellen. Bijvoorbeeld:

fotograaf gezocht near:haarlem within:25km

Zoek naar tweets met de woorden fotograaf en gezocht die zijn getweet in Haarlem met een straal van 25 kilometer.

Je kunt ook software gebruiken die twitter voor jou in de gaten houdt. Bijvoorbeeld met TweetDeck of HootSuite. Je kunt ook het resultaat van zoekopdrachten laten mailen met tweetalarm.com

Zoeken op LinkedIn

LinkedIn heeft allerlei groepen over diverse onderwerpen. In deze groepen kan je discussiëren, kennis delen, jezelf voorstellen en vragen stellen. Het leent zich ook prima om te zoeken naar specifieke personen om mee samen te werken. Er zijn altijd wel mensen die weer “mensen” kennen.

Kijk ook eens in de groep Zzp’ers (werken samen) in Zuid Kennemerland

Vragen op twitter

Je kunt ook vragen op twitter naar samenwerkingspartners. Bijvoorbeeld:

Gezocht technische tekstschrijver regio Haarlem voor samenwerking #durftevragen

Als mensen zich aanmelden, controleer dan zelf goed de sociale mediaprofielen en vraag altijd om referenties en bekijk zijn/haar portfolio (indien van toepassing).

Praktijkcase:

Ook het Utrechtse bureau O-utrecht (bureau voor  concept, creatie en campagne) zet twitter in om samenwerkingen te vinden.  Zo plaatsten zij deze tweet:

o-utrecht twitter
Vragen op twitter

Naar aanleiding van deze tweet stelde ik Rianne van O-utrecht wat vragen. Ten eerste: waarom gebruiken jullie hiervoor twitter?

Omdat we zien dat dit echt de snelste manier is om mensen te vinden en contacten te leggen. We hebben dit bijvoorbeeld eerder gedaan toen we een strateeg voor een klus zochten. Binnen een dag 8 reacties, en dezelfde dag nog iemand uitgenodigd voor gesprek. En dit is ook een mooie manier om nieuwe mensen te leren kennen. We krijgen na zo’n oproep direct meer volgers.

En hebben jullie veel reacties gehad?

Ja! Via twitter 30 reacties, via de mail nog eens  12 en 8 telefoontjes. En dat met 1 tweet…

En hoe gaan jullie nu verder?

 “We gaan eerst een voorselectie maken. Door te googlen, en naar de website en ervaring te kijken. Bijna alle tekstschrijvers hebben een eigen website, dus je ziet al snel in welke stijl iemand schrijft. Dat doet onze vaste tekstschrijver, zij weet tenslotte het beste wat we zoeken. En daarna gaan we een aantal mensen uitnodigen voor een gesprek ter kennismaking. Het idee is om een lijstje te maken van 5 mensen die ons kunnen ondersteunen in drukke tijden.

Hebben jullie nog onmisbare tips voor het zoeken van samenwerkingen m.b.v. sociale media?

 “Vraag specifiek om te retweeten, dat wil iedereen wel voor je doen. Zo bouw je ook snel meer volgers op. Mensen nemen dan toch even een kijkje op twitter en de website. Maak duidelijk hoe te reageren en wat te verwachten. Gewoon eens proberen!

 

 

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *