Doelgroep

Voor wie doe ik het eigenlijk?

Als online marketeer spreek ik veel met ondernemers. Met ondernemers van kleine bedrijven, maar ook veelvuldig met ondernemers van grote bedrijven. Zowel profit als non-profit. Om een goede online marketingstrategie te kunnen bepalen, moet ik altijd eerst terug naar de basis. Dit doe ik met vragen als: “wat zijn jullie strategische doelstellingen” en “hoe zien jullie doelgroepen er uit.” Basale vragen die erg voor de hand liggen. Toch kan het antwoord op de laatste vraag over de doelgroep, vaak niet goed worden ingevuld. Informatie die ik absoluut nodig heb om aan de slag te kunnen.

Het schuurt vaak

Regelmatig ontstaan situaties die schuren. Toen ik bijvoorbeeld een grote landelijke non-profit organisatie ging ondersteunen bij hun online marketing campagnes, kon ik eigenlijk niet aan de slag omdat niet duidelijk was voor wie ze het project gingen doen. Na een aantal sessies onderkenden ze dit probleem en gingen ze direct aan de slag om dit helder te krijgen. Hierdoor konden we pas na een aantal maanden echt inhoudelijk van start. Maar toen wel met de juiste basis en met een beter eindresultaat! In de praktijk merk ik ook dat veel webbureaus niet voldoende doorvragen, waardoor veel websites onvoldoende aansluiten bij de doelgroepen. Hierdoor vallen de resultaten vaak tegen. Zonde!

Durf de dialoog aan te gaan

Je kunt gespecialiseerde bureaus inschakelen voor een doelgroepanalyse, maar je kunt ook zelf heel kleinschalig en simpel starten. Zowel online als offline. Echter, veel ondernemers durven deze stap niet te nemen, maar er zijn eigenlijk geen goede excuses om het niet te doen! Kom uit je ivoren toren en ga zelf aan de slag. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Elk bedrijf heeft hiervoor voldoende middelen in huis. Kijk in je CRM-pakket en bel eens een klant. Vraag of je product/ dienst bevalt en of het is wat hij/zij verwacht. Loopt het gesprek, probeer dan meer over de person zelf te vragen. Hoe het contact ook tot stand komt: wees altijd oprecht geïnteresseerd. Durf jezelf kwetsbaar op te stellen en ga de dialoog aan!

Daarnaast kan je ook veel te weten komen via de sociale media profielen van je klanten en kijk ook goed in de statistieken van je website. Gebruik je Google Analytics? Stap dan over op Universal Analytics voor meer inzichten. Welke actie je ook onderneemt: zoek naar de overeenkomsten en noteer die.
Geef je klanten een gezicht

ijkpersoon

Als je de dialoog aangaat, dan worden vaak profielen zichtbaar binnen je doelgroepen. Als dit lukt, kan je ijkpersonen gaan definiëren. Dit zijn concrete voorbeelden van je klanten binnen specifieke doelgroepen. Visualiseer: hang in je kantoor een foto op van je “gemiddelde” klant binnen een specifieke doelgroep, en geef deze een naam. Noteer vervolgens alles wat je van hem/haar weet bij de foto. Denk aan gemiddelde leeftijd, interesses, opleiding, inkomen, favoriete websites, veelgebruikte sociale netwerken, etc. Je zult zien dat dit heel veel waardevolle inzichten geeft.

Het is ook heel interessant om aan je medewerkers te vragen om de “gemiddelde’ klant – onafhankelijk van elkaar – te beschrijven. Leg die resultaten naast elkaar. Zeker weten dat je een interessante discussie krijgt!

Dus….

Elke ondernemer zou zichzelf periodiek opnieuw de vraag moeten stellen “voor wie doe ik eigenlijk?” Ga de dialoog aan met je klanten en beschrijf de uitkomst elke keer zo helder mogelijk. Hierdoor krijg je nieuwe inzichten, waarmee je makkelijker je focus (opnieuw) bepaalt en bijstelt. Op deze manier leer je steeds meer over je klanten. Met die kennis kan je de (online) communicatie veel gerichter en effectiever maken. Hierdoor kan je ook jouw producten en diensten beter aan laten sluiten bij je klanten. En dat wil toch iedere ondernemer?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.