Webmonnik.nl - IJmondiaan

Webmonnik.nl over social media: coverstory in De IJmondiaan

Onlangs heeft Webmonnik.nl een interview gegeven voor De IJmondiaan: tijdschrift voor ondernemers in de IJmond. Dit nummer had als thema Social media. In het interview leg ik uit wat social media is en waar ondernemers op moeten letten.

Webmonnik.nl over social media in De IJmondiaan
Foto: Ronald Goedheer

Social media: de moderne tamtam – Niet pushen, maar binden en boeien

De jonge online marketeer beweert het met een stalen gezicht: ‘Geen ondernemer kan er onderuit. Je zult je moeten verdiepen in de social media, al was het alleen maar om te weten wat anderen over jouw bedrijf, dienst of product rondbazuinen via Twitter, Facebook of LinkedIn.’ Wie echter de social media geraffineerd inzet, heeft veel te winnen. Die wordt niet ingehaald door de concurrent die er wel slim gebruik van maakt, maar wordt serieus genomen. Een paginaatje op Facebook aanmaken, een Twitteraccount openen of even snel je profiel invullen op het zakelijke netwerk LinkedIn, is echt niet voldoende. Wie er daadwerkelijk profijt uit wil halen, beziet de social media als een volwaardige marketingtool. Maar hoe?

‘Mensen vinden het nu eenmaal leuk om hun mening te ventileren’, zegt Rogier Mostert, de 37-jarige online marketeer die vorig jaar voor het zelfstandig ondernemerschap koos onder meer vanwege zijn ‘passie om kennis te delen’. Hij adviseert en ondersteunt bedrijven en instellingen bij het inzetten én bijhouden van de online marketing. Hoe sympathiek dat ‘passie voor delen’ ook mag klinken, Mostert speelt natuurlijk handig in op het gebrek aan kennis over dit fenomeen. En het gebrek aan tijd om deze nieuwe media van hoogwaardige informatie te voorzien, laat staan op al die opiniegevers te reageren.

Pas als je zinvolle of interessante info verstrekt op de sociale netwerken, word je beloond met volgers, creëer je een wij-gevoel, waardoor de ‘gunfactor’ hoger wordt. En dan het liefst op een toon alsof de klant een vriend of kennis is. Informeel maar correct, eerlijk en transparant. Dat wekt vertrouwen. We waren altijd al allergisch voor gladde marketingpraatjes, maar in de sociale netwerken is dat helemaal uit den boze. Wie deze uitlaatklep gebruikt voor uitsluitend commerciële boodschappen, wordt genadeloos afgestraft. Die krijgt nauwelijks volgers en wordt vroeger of later geboycot omdat hij ‘de boel loopt te vervuilen’.

Weten wat er speelt
‘Het gaat om hoogwaardige relevante content’, zegt Rogier. En dat luistert nauw. ‘Eerst geven, dan pas nemen, dat is het geheim van deze mogelijkheid om klanten aan je te binden.’ Dat betekent niet alleen razendsnel reageren, nuanceren en/of ombuigen van negatieve berichten over de business, het vraagt ook om het bijhouden van alle relevante communities, zodat je weet wat er speelt en aan welke informatie daadwerkelijk behoefte is.’ Dat moet je maar kunnen, en daar moet je als ondernemer maar tijd voor hebben. Vandaar het gat in de markt voor Webmonnik.nl. Rogier: ‘Ik ben een freelance online marketeer, die voor enkele uren per maand ingehuurd kan worden voor het bepalen en uitvoeren van de online marketingstrategie.’

Rogier noemt enkele voorbeelden van ‘relevante deelbare informatie’: ‘Als iemand op Twitter om een goede loodgieter in Heemskerk vraagt omdat-ie niet weet hoe hij zijn lekkende kraan kan repareren, geef dan als loodgietersbedrijf tips hoe mensen het toch zelf kunnen oplossen. Zet er natuurlijk wel bij dat als zij er niet uitkomen, ze jou kunnen bellen… Dat is toch iets vriendelijker dan alleen je telefoonnummer sturen en zeggen dat jij de beste bent. Bovendien, alleen zinvolle informatie waar veel meer mensen iets aan hebben, wordt door de gebruikers gedeeld met vrienden. Dat is te vergelijken met mond-tot-mondreclame, toch nog altijd de beste manier. Ga jezelf maar na: als vrienden of kennissen iets of iemand aanbevelen heeft dat meer waarde dan een reclame-uiting. Dat laatste wordt in de sociale netwerken al snel tot spam veroordeeld.’

Boerenslimheid
Het credo is dus gewiekst, snel doch subtiel inspelen op wat er gaande is. Mostert bracht dat bij de start van zijn eigen bedrijf Webmonnik.nl natuurlijk ook, niet gehinderd door enige gêne, in de praktijk. ‘Ik was op zoek naar een ontwerper voor een logo van mijn nieuwe bedrijf, zette mijn wensen en het beschikbare budget op de site ontwerpenvoorgeld.nl en kreeg vrij snel al een stuk of twintig schetsen opgestuurd. Allemaal no cure, no pay. Ik zette de ontwerpen op Twitter, facebook en LinkedIn om mensen de gelegenheid te geven mee te praten over het ontwerp. Niet omdat ik nu per se om hun mening verlegen zat, maar de naam Webmonnik.nl en waar ik voor sta, was al voordat ik goed en wel gestart was onderwerp van gesprek. Daar was het me om te doen. Ik had al marketing bedreven, slechts door geïnteresseerden naar hun mening te vragen.’

De ondernemer die niet alleen wil volgen wat de sociale netwerken over hem te melden hebben, maar ook zelf actief wil zijn, zal zijn creativiteit moeten aanboren. Of inhuren. Een virtueel imago houd je immers alleen op een subtiele wijze hoog. De consument is aan de macht vandaag de dag. Een misstap kun je je als ondernemer niet veroorloven, want het slechte nieuws verspreidt zich razendsnel, als een virus. Je zult op z’n minst moeten reageren op negatieve publiciteit. Die vind je door alle sociale netwerken te monitoren op commentaar, positief dan wel negatief.

Grotere bedrijven die zich in sociale netwerken willen profileren, dienen daarnaast heldere afspraken te maken met het personeel over de inhoud van de berichten die op het net worden gezet. Stel: een personeelslid twittert dat hij vandaag duimen zit te draaien en dat de telefoon nog niet één keer is overgegaan. Dan denkt de klant die dat leest en op dat moment in een offertetraject zit met dat bedrijf,toch meteen dat er dan wel wat van de prijs afkan… Opletten dus.

Risico’s en valkuilen
’Neem de tijd om erachter te komen hoe de social media werken, maak het onderdeel van de marketingstrategie en houd het ook bij’, adviseert de Webmonnik. ‘Een grote valkuil is een stagiair inhuren om de boel op poten te zetten, die veel volgers te laten vergaren en het na zijn vertrek in elkaar te laten storten. Of de sociale media alleen gebruiken om de lezer naar je website te loodsen. Als daar vervolgens niets valt te beleven, is het snel afgelopen met de belangstelling.’

Inlevingsvermogen
Rogier Mostert stelt dat ondernemers op z’n minst de kansen moeten onderzoeken. ‘Verdiep je in de sociale media, de do’ en dont’s en probeer het uit. Eerder mag je er geen mening over hebben. Als je het goed doet, kun je met lage budgetten de dialoog aangaan met grote groepen klanten. Goed is in dit geval zinvolle informatie verstrekken, zonder er direct iets voor terug te verwachten. Informatie (tekst, foto’s, video) verspreiden die de moeite waard is om te delen met anderen. Tips doen het bijvoorbeeld altijd goed, daarmee wek je vertrouwen. Regelmatig tips verspreiden zorgt bovendien voor herkenning, men weet na verloop van tijd bij wie je met een ‘probleem’ of vraag kunt aankloppen. Leef je dus vooral in in de informatiebehoefte van de klant. Die wil niet doodgegooid worden met info als ‘bedrijf A heeft daar en daar het zoveelste filiaal geopend’. Of dat bedrijf B een nieuwe collega heeft aangenomen. Weet dat de consument te allen tijde denkt: What’s in it for me?’

Big Brother, please watch me

Dienen netwerken als Facebook en Twitter voornamelijk om te laten zien wie je bent of wie je graag zou willen zijn, de volgende stap om jezelf te etaleren is om (interessante) mensen te laten weten wáár je bent. Lokatie gebonden sociale netwerken als foursquare, feest.je, Facebook Places en Google places met Hotpot, worden steeds populairder. En ook daarvan kunnen ondernemers handig gebruik maken.

Je besluit om vanavond uit eten te gaan. Voor de deur van het restaurant pak je je smartphone en ‘checkt in’ op de plaats van bestemming. Direct is te zien wie er op dat moment ook zijn ingecheckt of dat ooit eerder hebben gedaan. Je leest: ‘Neem vooral menu 62 niet, het is niet te eten’. Of juist: ‘Vraag naar de dagschotel; altijd overheerlijk!’
Of je staat voor een winkel, bezoekt een museum, of koopt een brood bij die ene bakker. Zodra je incheckt, krijg je reacties van mensen die ervaring hebben met die ondernemer, dat product of die dienst. Ook dan is het voor ondernemers zaak om zich tenminste op de hoogte te stellen van die positieve én negatieve reacties. Met die kennis kan de dienstverlening wellicht worden verbeterd. Bedrijven kunnen mensen ook stimuleren in te checken op hun locatie (populariteit!) door hen te belonen. Degene die bijvoorbeeld drie keer bij hetzelfde restaurant incheckt, krijgt gratis koffie. Wie zijn fantasie de loop laat, verzint originele acties om klanten aan zich te binden.

De verwachting is dat 2011 het jaar wordt van het inchecken. Helaas is er nog niet één open standaard; er zijn veel verschillende diensten en applicaties in gebruik, waardoor het inchecken in Nederland maar langzaam op gang komt. Ook het handmatig inchecken maakt het nog niet gebruikersvriendelijk. Het zal niet lang meer duren voordat app’s dat automatisch voor je doen. Riekt dat een beetje te veel naar ‘Big Brother is watching you?’
Misschien gaat men wel overstag als er een leuke korting tegenover staat. Of een fraaie gadget. Eén geruststelling voor de consument: alles kan te allen tijde worden uitgezet. Dat geldt echter niet voor de ondernemer, die zal dus echt aan de slag moeten met social media!

 

Over de IJmondiaan
De IImondiaan is een tijdschrift voor ondernemers in de IJmond, verschijnt vier keer per jaar en heeft een oplage van 7.000 exemplaren. Tekst interview: Evelien Thöne van Tekstbureau Zonneveld & Thöne. Fotografie bij het interview: Ronald Goedheer. Uitgever: FED IJmond

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.