Cache Facebook en Linkedin

Je webpagina opnieuw laten indexeren door Facebook en LinkedIn

Als je een link naar je webpagina op facebook of LinkedIn deelt, dan krijg je een samenvatting te zien van de betreffende pagina. Deze bestaat meestal uit een kleine afbeelding, de titel van de pagina en een omschrijving. Als daar een fout in zit, dan plaats je de update niet. Je past namelijk eerst de informatie op je webpagina aan. Hierna deel je de link opnieuw. In veel gevallen zie je dan nog steeds de oude informatie. Hoe los je dat in zo’n geval op?

Gegevens van je webpagina worden opgeslagen 

Als je een pagina deelt, dan slaan facebook en LinkedIn de gegevens op hun eigen servers op. Als iemand anders (of jij) binnen korte tijd de pagina opnieuw deelt, dan kijken de sociale netwerken niet meer naar de betreffende pagina. Ze halen de gegevens nu uit hun eigen database. Hierdoor zie je nog steeds de oude data. Erg irritant als er lelijke fouten in staan. Maar er is goed nieuws: je kunt beide sociale netwerken namelijk dwingen om de pagina opnieuw te indexeren.

Share Facebook
Je link delen op Facebook

Je link delen op LinkedIn
Je link delen op LinkedIn

Facebook je pagina opnieuw laten indexeren

Facebook heeft een online omgeving voor ontwikkelaars. Je vindt er allerlei handige tools. Via de tool sharing debugger kan je een link laten analyseren.

facebook sharing debugger

Na het opgeven van een link in de sharing debugger, zie je onder andere wanneer de pagina voor het laatst is opgehaald en welke informatie is opgeslagen. Hier vind je ook de titel (og:title) en de omschrijving (og:description) terug. Tevens zie je de knop: Scrape Again / Opnieuw Afschrapen. Als je op deze knop klikt, zal facebook de informatie van de pagina opnieuw opvragen inclusief je aanpassingen. Als je hierna de link deelt als status-update, zal deze de nieuwe informatie tonen. Zo simpel is het!

LinkedIn je pagina opnieuw laten indexeren

LinkedIn heeft geen developersomgeving zoals facebook, maar met een simpele truc kan je LinkedIn een pagina opnieuw laten indexeren. Dit doe je door een parameter (b.v. ?1) achter de link te plaatsen. Hierdoor denkt LinkedIn dat het een andere pagina is die hij nog niet kent.

Is het origineel bijvoorbeeld https://webmonnik.nl/data-slim-visualiseren-google-data-studio/ plaats dan in het vak waar je een status update doet, de link https://webmonnik.nl/data-slim-visualiseren-google-data-studio/?1. Publiceer je update nog niet. Als LinkedIn de pagina-informatie toont, kan je de LinkedIn-pagina verversen en de originele link weer delen. Als het goed is, zie je nu de juiste informatie en kan je de link publiceren.

LinkedIn share link

Voorgaande werkt alleen voor updates die je nog niet hebt gepubliceerd! Heb je al een status update gepubliceerd met een share link waar een fout inzit, dan zal deze fout zichtbaar blijven.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *