Infographics

De infographic als succesvolle online marketing tool

Steeds vaker duiken op internet infographics op. Een infographic visualiseert op een trendy en duidelijke manier (complexe) gegevens. Naast de educatieve waarde kan – indien goed ingezet – een infographic ook voor veel verkeer (traffic) naar je site zorgen. Een goede infographic kan verder jouw autoriteit binnen jouw vakgebied benadrukken. Kortom: een extra gereedschap voor elke online marketeer. Maar wat is een goede infographic en hoe zet je het op de juiste manier in?

De naam infographic staat voor information graphics, ofwel een grafische representatie van (complexe) informatie. Internet-orakel Wikipedia geeft de volgende definitie:

De infographic is een grafische weergave van informatie in de vorm van grafieken, diagrammen of strip-achtige illustraties. Binnen deze vormen wordt gebruikgemaakt van bijvoorbeeld fotografie, lijntekeningen, kleurcoderingen, teksten, cijfers, of een combinatie ervan. Alle elementen in die infographics geven informatie over actuele gebeurtenissen, of bevat een analyse van de gebeurtenissen of becommentarieert deze juist. Maar de infographic kan ook gerelateerde achtergrondinformatie weergeven.

De populariteit van Infographics op internet

Hoe populair zijn infographics en neemt de populariteit toe? Een goede informatiebron voor antwoorden op deze vragen, is natuurlijk Google. Middels Google Insights for Search kan je precies zien waar mensen op zoeken. Als het zoekvolume voor een bepaalde term explosief stijgt, kan dat een goede indicatie zijn voor een trend. Google laat ondubbelzinnig zien dat vanaf eind 2009 de belangstelling voor infographics explosief is gestegen en dat de belangstelling nog steeds toeneemt. Opmerkelijk is dat er vooral in Nederland veel belangstelling is voor Infographics.

Google trends over infographics
Google Insights for Search over infographics

Voorbeelden van infographics

Een recente infographic die veel exposure kreeg was The Likability of Angry Birds, ofwel: welke vogel uit het spel Angry Birds is het leukste. Deze simpele, maar schitterend vormgegeven infographic is meer dan 4.915 keer op twitter getweet en ruim 58.000 mensen hebben aangegeven dat ze het leuk vonden op facebook.

Infographic The Likability of Angry birds
The Likability of Angry Birds

Meer infographics:

Het geheim van een succesvolle online infographic

Bij het maken van een succesvole online infographic komt veel kijken. Als je geluk hebt wordt je infographic opgepakt binnen sociale netwerken en levert het je veel online exposure op. Gaat de infographic over jouw vakgebied, dan zal het jouw autoriteit versterken. Daarnaast geeft het linkmarketing naar jouw site een boost en biedt het je de mogelijkheid om andere diensten en producten onder de aandacht te brengen. Maar hoe krijg je nu een succesvolle infographic en hoe zorg je voor maximale online exposure?

Grafisch ontwerper Erik Wiegers (www.erikwiegers.nl & www.be.net/erikwiegers) is gespecialiseerd in infographics. Op zijn site ligt Wiegers uit waar volgens hem een goede infographic aan moet voldoen. “Een goede infographic:

  • legt informatie sneller uit;
  • legt informatie duidelijker uit;
  • maakt informatie aantrekkelijker te ‘lezen’;
  • zorgt dat meer mensen de informatie tot zich nemen (denk aan doorsturen d.m.v. social media);
  • eenmaal in kaart gebracht kan het vaak voor een langere tijd gebruikt worden;
  • heeft ‘meer waarde’ t.o.v. geschreven tekst.”

Omdat Wiegers veel verstand heeft van infographics, wil ik meer van hem weten. Waarom zijn infographics online opeens zo populair zijn geworden? Wiegers: “Mensen nemen minder tijd, zijn visueler ingesteld en hebben de behoefte aan steeds meer informatie. Als voorbeeld: artikelen op internet zijn kort en bondig, met veel gebruik van tussenkopjes en hapklare stukken tekst. Aangezien mensen meer ‘scannend’ te werk gaan is het zaak om (complexe) informatie ook beeldend, kort en bondig weer te geven. En dat kan beter en interessanter via een mooie infographic in plaats van een lang artikel dat wellicht ook nog onduidelijker is. Verder kan je er niet omheen dat de opkomst van social media hier ook veel heeft in betekent. Men wil informatie delen via twitter, Hyves, facebook en andere netwerken. Daarbij blijkt het aantrekkelijker te zijn iets te ‘sharen’ in een kort visueel verhaal dan in een lang stuk tekst. Bekijk de infographic van Rick Mans als je wilt zien waarom en wanneer je infographics moet gebruiken.”

Infographic over infographics
Infographic over infographics (Rick Mans)

Waar moet een goede infographic voor online-doeleinden volgens Wiegers aan voldoen?
“Uiteraard moet het meteen duidelijk zijn waar de infographic over gaat. Verder moet deze goed scanbaar zijn: de schermgrootte, het scrollen, de kleuren, fonts (lettertypes) en het formaat zijn hierin belangrijk. Aangezien veel gebruikers hun sociale netwerken via de smartphone checken is daarnaast ook de bestandsgrootte belangrijk. Hoe meer kb’s, hoe langer de laadtijd en dus meer ‘afhakers’. Een wow-effect met een interessante boodschap (nieuws) en de infographic gaat online zeker werken.”

Wat kost een goede infographic?
“Het is cliché, maar iedere infographic is anders. Voorafgaand aan een ontwerp dient het helder te zijn wat je gaat communiceren, wat de doelgroep is en wat zij willen weten. Op basis daarvan wordt een schets/concept gemaakt en wordt duidelijk wat een juiste vorm voor de boodschap is. Voor case A werkt een basic infographic met veel tekst prima, voor Case B is een wat complexere vorm met een meer beeldend verhaal nodig. In de praktijk is bij een eerste briefing al vrij snel in te schatten hoeveel tijd het gaat kosten tot het eindproduct.”

Wiegers tips voor bedrijven die Infographics in willen zetten als online marketing tool
“Bedenk niet wat je als bedrijf zelf wilt vertellen, maar wat de doelgroep wilt weten. Communiceer juist dat en dan zullen mensen het interessant genoeg vinden om te delen via de sociale netwerken: sharing is everything! Men haakt af bij een ‘platte’ reclame. Zorg dus dat hetgeen je gaat ‘geven’ centraal staat en refereer subtiel naar je organisatie.”

Maak je infographic deelbaar
Zorg dat je infographic deelbaar is op sociale netwerken (hier boven de infographic)

Haal alles uit je eigen online infographic

Wil je ook een infographic inzetten als online marketing tool, volg dan onderstaande tips en haal alles uit jouw infographic:

  • Bedenk  een unieke invalshoek voor jouw infographic.
  • Zorg dat je infographic voor jouw doelgroep interessant en origineel is (hoogwaardig, uniek en relevant).
  • Zorg dat de data in de infographic klopt. Controleer dat goed!
  • Kies bij voorkeur een onderwerp waarmee je jouw autoriteit binnen jouw vakgebied bevestigt.
  • Plaats je logo en link naar je bedrijf / dienst op de infographic. Ook handig: een QR-code.
  • Laat een professionele vormgever de infographic realiseren, zodat deze er goed en aantrekkelijk uitziet.
  • Zorg dat je infographic op alle mogelijke manieren deelbaar is op sociale netwerken.
  • Stel een web-versie (lage resolutie) beschikbaar.
  • Stel ook een versie in hoge resolutie beschikbaar die mensen op groot formaat geprint kan worden.
  • Zorg dat je alles meetbaar maakt, zodat je verkeersbronnen, de conversies en andere zaken goed meet. Deze input kan je gebruiken voor (eventuele) nieuwe online marketingacties.
  • Als je andere diensten onder de aandacht wilt brengen, zorg dan voor duidelijke call-2-actions op de webpagina waar de infographic wordt gepubliceerd. Breng deze duidelijk (maar subtiel) in beeld!

Plaats een slimmem call-2-action bij je infographic
Een slimme call-2-action onder de populaire Angry Birds- infographic

Tot slot: ga de link naar de webpagina met  je infographic, zo breed mogelijk verspreiden. Vraag mensen in je omgeving om de link / informatie ook binnen hun netwerk bekend te maken. Hierdoor komt hopelijk het sneeuwbal-effect (viral marketing) snel op gang en heb jij ook een succesvolle infographic!

Meer Infographic inspiratie

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *