Wat is online marketing?
Online marketing is een term die te pas en te onpas wordt gebruikt. Maar wat is succesvolle online marketing nu precies volgens Webmonnik.nl?
Laten we eerst eens kijken wat Wikipedia over online marketing zegt:
“Internetmarketing is de marketing van producten of diensten via internet.”
Bron: Wikipedia NL
Als je dit heel snel zegt klinkt het logisch, maar dat is het niet. Online marketing gaat namelijk veel verder. Online marketing is een bewuste selectie van de juiste online activiteiten die bijdragen aan het realiseren van je strategische doelstellingen.
Waar begint online marketing?
De vraag die ik vaak aan klanten stel: wat wil je met je bedrijf bereiken, wie zijn je doelgroepen, wat wil je per doelgroep bereiken en hoe zit je bedrijf in elkaar? Hele basale vragen die noodzakelijk zijn om een goede online strategie te bedenken, of om te controleren of een bestaande strategie goed is opgezet. Kan jij deze vragen voor jouw organisatie beantwoorden? Of stel deze vragen eens aan verschillende mensen binnen je organisatie. Ik ben benieuwd of je van iedereen hetzelfde antwoord krijgt.
Voorgaande strategische fase is eigenlijk een van de belangrijkste fases in online marketing. Het legt namelijk het fundament voor succes. De kunst is vervolgens om alle informatie te vertalen naar de juiste online marketingmix waarmee je de doelstellingen realiseert, of het mogelijk maakt om daar naar toe te groeien.
Online marketing tijdens de realisatie van een website
Ook bij de realisatie van een website is online marketing van essentieel belang. Gaat het niet goed in deze fase, dan zal je dat als een blok aan je been meeslepen. Denk aan bijvoorbeeld de volgende vragen: is de vormgeving conversiegericht en spreekt het de doelgroep aan. Is de techniek geoptimaliseerd voor zoekmachines, is de snelheid optimaal, sluit het aan op het lokale systeem, kunnen de mensen er makkelijk mee werken en zijn alle doelen meetbaar te maken, etc. Simpel gezegd: heb je aan het einde van deze fase je droomhuis?
Voorgaande vragen zijn trouwens ook van toepassing op je bestaande online concept. Dit moet je continu toetsen.
Online marketing stopt nooit!
Online marketing is dus een continu proces. Terwijl je doelen aan het bereiken bent, bepaal je een volgend doel en selecteer je alle activiteiten die nodig zijn om dit te bereiken. Het is een continu proces van doelen bepalen, doelen monitoren, doelen bijstellen en daar op reageren. Online marketing stopt nooit!
Het principe van online marketing volgens Webmonnik.nl
Werkwijze Webmonnik.nl
Een goede aanpak van online marketing gaat vaak veel verder dan het ad-hoc inzetten van bijvoorbeeld SEO, SEA of linkmarketing. Onze interpretatie van online marketing laat je hopelijk zien dat het een fundamenteel onderdeel moet zijn van je organisatie. Als je het op die manier benadert zal je er maximaal rendement uit halen. Webmonnik.nl ondersteunt je graag in dit proces.
Zelf aan de slag met Online marketing?
Wil je meer informatie, of een scan van jouw organisatie? Bel dan 06 44056709, of vul je gegevens in. Na ontvangst nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.