Online marketing trends van 2018

9 belangrijke online marketing trends van 2018

De afgelopen weken kreeg ik meerdere keren de vraag wat de online marketing trends van 2018 zijn. Online marketing is een breed vakgebied, dus er zijn ook heel veel trends te benoemen. Daarom heb ik een selectie gemaakt van 9 tips die ik ook graag met jou deel. Lees wat je niet mag missen in 2018.

Trend 1: Het zoekgedrag van mensen verandert

Zoekgedrag in 2018

Steeds meer mensen voeren zoekopdrachten uit via spraak. In 2017 was dit al in 20% van alle zoekopdrachten. Dit komt o.a. door de virtuele assistenten in smartphones (Siri, Google Assistant) en Cortana in Windows 10. Ook zijn er kleine apparaten die je in je huiskamer zet, zoals Google Home en Amazon Echo. Deze oplossingen hebben allemaal gemeen, dat je vragen kan stellen via spraak, waarna je (meestal) een antwoord krijgt.

Voice search
Waar wordt voice search voor gebruikt (googleblog)

Sommige mensen moeten nog wennen aan
de virtuele assistenten die terug praten

Andere zoekopdrachten

Het gevolg van deze ontwikkeling is dat de zoekopdrachten steeds meer op echte taal beginnen te lijken. Mensen zoeken bijvoorbeeld niet langer op adres webmonnik.nl, maar wat is het adres van Webmonnik. Wil je hier slim op inspelen, dan zal je de inhoud van je site waarschijnlijk aan moeten passen. Immers, Google zoekt altijd naar het beste antwoord.
Als Google de vraag en het antwoord ziet op jouw site, dan is de kans groot dat dit wordt oppikt en terugkomt in het zoekresultaat.

Een leuke tool om inzicht te krijgen hoe mensen zoeken, is answerthepublic.com. geef een zoekterm op en de tool laat zien in welke vragen de zoekterm terugkomt.

Answers on questions
Met answerthepublic.com zoekopdrachten analyseren (zoekwoord: Internet)

Doe je het optimaliseren goed, dan krijg je misschien ook vertoningen in de answerbox (featured snippet) van de zoekresultaten.

Een answerbox in de zoekresultaten van Google
Een answerbox (featured snippet) in de zoekresultaten van Google

Tips:

  • Neem voice search serieus.
  • Kijk welke inhoud van je site slim aan te passen is.
  • Documenteer vragen van je klanten.
  • Ga FAQ-pagina’s publiceren met de belangrijkste vragen + kort antwoord.
  • Ga altijd voor het “beste” antwoord.
  • Codeer de data op je site met Structure Markup (schema.org).

Trend 2: Zakelijk chatten & chatbots breken echt door

Chatten en chatbots

Steeds meer bedrijven bieden op hun site de mogelijkheid om te chatten. Niet zonder reden, want chat is snel, laagdrempelig en heel direct. Sterker nog: steeds meer consumenten verwachten dat ze contact met je kunnen leggen via WhatsApp, facebook Messenger, of een van de vele chattools die beschikbaar zijn voor websites. In 2018 zullen dus veel bedrijven een chatmogelijkheid toevoegen aan hun communicatiemogelijkheden.

Facebook messenger op je site
Sinds kort is het ook mogelijk om facebook Messenger te koppelen aan je site. Via een floating-icon kunnen bezoekers een messenger-chat starten. De berichten komen binnen in Postvak IN van je facebook fanpage. Als je dit interessant vindt, kijk dan eens naar de Customer Chat Plugin van facebook.

facebook Messenger op je site

Ook op Webmonnik.nl kan je chatten via facebook Messenger

Chatbots
De volgende stap is om een chatbot in te zetten voor je chats. Een chatbot kan je leren om vragen te herkennen en om vervolgens geautomatiseerd antwoorden te geven. Als je dit goed opzet, kan je veel vragen geautomatiseerd afhandelen. En dat 24/7. De technologie wordt steeds volwassener en door artificial intelligent (AI) zijn de bots soms niet meer te onderscheiden van “echte” personen.

Tips:

  • Start een pilot met een chatmogelijkheid op je site.
  • Bepaal wanneer je pilot een succes is.
  • Nieuw: probeer facebook Messenger op je site.
  • Kijk ook naar mogelijkheden van de volgende stap: automatiseer scenario’s met behulp van een chatbot (o.a. tools als https://dialogflow.com/).

Trends 3: Privacy wordt hot

Privacy - GDPR & AVG

Op 25 mei 2018 treedt de nieuwe Europese privacywetging in werking. Deze nieuwe wet heet General Data Protection Regulation (GDPR) of in het Nederlands: Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Het doel van deze wet is dat bedrijven altijd de juiste technische en organisatorische maatregelen nemen om de privacy van de betrokkenen zo goed mogelijk te beschermen.

Privacy first
Zo mag je bijvoorbeeld niet meer persoonsinformatie vragen dan je strikt nodig hebt en ook mag je dat soort data niet langer bewaren dan nodig is. Privacy en de AVG zullen dus een belangrijk thema worden in 2018. Laat je niet bang maken met spookverhalen, maar verdiep je wel in de (nieuwe) regels en zorg dat je voldoet aan die regels.

Charlotte Meindersma en Jelle Drijver
in gesprek over AVG / GDPR

Tips:

  • Verdiep je goed (en tijdig) in de GDPR.
  • Zorg dat je weet wat je moet doen en voer die actiepunten op tijd uit.

Trends 4: Zonder zakelijke vlog hoor je er niet bij

Zakelijk vloggen

Content is de laatste jaren steeds visueler geworden. Eerst vooral door foto’s en later ook door het gebruik van steeds meer video. In 2019 zal 80% van de socialmediacontent uit video bestaan. Ook zagen we steeds meer vloggers opduiken. Was dit eerst alleen voorbehouden aan particulieren, in 2017 zijn ook steeds meer medewerkers van bedrijven zakelijk gaan vloggen. Die trend zet onverminderd door in 2018.

Voorbeelden:

Jorg Ruis

Zakelijke vlog van Gary Vaynerchuk

Video Charlotte’s Law met informatie voor ZZP en MKB

Tips:

  • Ga experimenteren met vloggen en doe ervaring op (YouTube, facebook, Instagram).
  • Deel hoogwaardige informatie.
  • Zorg dat het niet saai wordt.
  • Maak het persoonlijk.
  • Doe niet te ingewikkeld. Het hoeft niet perfect te zijn.
  • Start kort: 2-3 minuten is voldoende.
  • Geef elke video een goede titel.
  • Voeg ondertiteling toe.
  • Plaats video’s door op je site, inclusief transcriptie.
  • Stel doelen en geef niet te snel op.

Trend 5: Live streaming wordt nog populairder

Live streaming

Een volgende stap met video is live streaming. In dat geval wordt je video dus direct uitgezonden via bijvoorbeeld Facebook, of via YouTube. Uit onderzoek blijk dat 80% van de facebookgebruikers liever kijkt naar een live video dan dat hij/zij een blogbericht leest. De mogelijkheden zijn natuurlijk divers. Denk aan live registraties van evenementen en bijeenkomsten, maar ook aan een wekelijkse Q&A op een vast tijdstip, interviews met klanten, collega’s, etc.

facebook live
Kijk wie live is op Facebook live.

Tips:

  • Ga ervaring opdoen met live video via facebook of YouTube.
  • Publiceer de video later op je site / facebook timeline / LinkedIn, etc, zodat het daarna ook nog bekeken kan worden.
  • Analyseer de statistieken (waar haakt men af & leer).

Trends 6: Er komt meer… meer.. meer… content

Meer content in 2018

De hoeveelheid data die op Internet wordt geplaatst en wordt bekeken, is enorm. Zo kijken mensen elke minuut 4.146.600 video’s op YouTube en worden in dezelfde tijd 46.740 foto’s op Instagram geplaatst.

Hoeveel data wordt er elke minuut gepubliceerd
Deze infographic van domo.com laat zien hoeveel data per minuut wordt gepubliceerd en geconsumeerd

Bedrijven die zelf unieke content (blijven) produceren zullen het verschil maken! Waarom zou je dit blijven doen?

  • Het laat zien dat jij / jouw bedrijf de expert is.
  • Het zorgt voor organisch verkeer.
  • Het zorgt voor wederkerigheid.
  • Het zorgt voor herhalingsbezoeken.
  • Het zorgt voor een betere online ranking.

Tips:

  • Stel een contentmarking plan op.
  • Stel doelen en analyseer je statistieken.
  • Kijk ook goed naar de klantreis (customer journey).
  • Pas ook je META-descriptions aan want die mag langer (+/- 300 tekens).

Trend 7: Het wordt allemaal veel persoonlijker

Het wordt allemaal persoonlijker

Omdat er steeds mee content verschijnt, zie je ook veel dezelfde generiek content. Om je toch te kunnen onderscheiden, moet je extra je best doen om je doelgroep te bedienen. Dit kan je doen door het persoonlijker te gaan maken.

Tips:

  • Zorg dat je alles komt te weten van je doelgroep.
  • Vraag aan je klanten wat voor hen relevant is.
  • Stem je content daarna zo goed mogelijk af op je doelgroep(en).
  • Maak het zo relevant mogelijk.
  • Denk aan vorm (beeld) en de boodschap.
  • Pas je site aan op basis van het profiel van je bezoeker.
  • Analyseer resultaten en verbeter je content… continu

Trend 8: Content- optimalisatie voor mobiel gaat een stap verder

Content optimalisatie voor mobiel

Iedereen weet dat een trage site funest is. Sterker nog: 53% van je bezoekers verlaat je website als deze niet binnen 3 seconde is geladen. Om content sneller te tonen op mobiel, zijn er een aantal initiatieven / technieken bedacht om de snelheid te verbeteren. Dit zijn Accelerated Mobile Pages (AMP) en facebook Expresartikelen. Het gaat hierbij om uitgeklede versies van je blogbericht in de cloud. Deze berichten zijn gestript van opmaak en scripts en laden daardoor razendsnel. Google en facebook tonen deze berichten actief aan mobiele gebruikers.

amp in de zoekresultaten

Voorbeeld AMP -pagina in zoekresultaten (links) en de AMP pagina (rechts)

Tips:

  • Zorg dat je artikelen ook in AMP-formaat beschikbaar zijn. Gebruik je WordPress, dan kan dat met een simpele plugin.
  • Meet het verkeer op je AMP-pagina’s met Analytics.
  • Zorg dat je artikelen ook via facebook instant articles (expresartikelen) beschikbaar zijn.

Trend 9: Steeds meer bedrijven zetten in op lokale optimalisatie

Lokale optimalisatie

Op dit moment heeft ruim 30% van alle mobiele zoekacties betrekking op lokale informatie. De vraag naar locatiegebaseerde informatie is dus groot. Zowel Google als facebook spelen hier slim op in, door actief te vragen naar informatie. Als je in een restaurant bent, vraagt Google je bijvoorbeeld of de bediening goed is. Deze informatie wordt vervolgens online gepubliceerd op diverse manieren.

maps vragen

Nog steeds zijn er veel bedrijven met een fysieke vestiging die niet van dit bestaan weten. Sterker nog, als je geen vermelding van je bedrijf op Google Maps plaatst via Google Mijn Bedrijf, dan doet Google dat zelf inclusief de openingstijden. En daar kunnen mensen dan direct reviews plaatsen, vragen stellen, foto’s toevoegen, etc. Daar wil je controle over hebben als eigenaar. Zo zie je vaak dat winkels op zondag open zijn, maar dat ze volgens Google Maps juist gesloten zijn. Dat kost klanten, want deze gebruiken Google Maps om vanaf de bank te kijken of ze naar die winkel gaan, of naar een die “wel” open is.

maps

Een van de bedrijfsvermeldingen via Google (desktop)

Gelukkig worden steeds meer bedrijven zich bewust van hun lokale online zichtbaarheid en gaan ze deze informatie zelf beheren. Hier zal in 2018 dus veel meer aandacht aan worden gegeven.

Tips:

Wil je meer weten?

Nieuwsgierig hoe je deze (en andere) trends in kunt zetten voor jouw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact op met Webmonnik.nl.

Zie ook:

© foto’s: Pexels

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *