Online marketing trends 2016

Drie belangrijke online marketing trends voor 2016

Het begin van een nieuw jaar is altijd een mooi moment om trends te benoemen. Binnen het vakgebied online marketing gaan weer heel veel mooie dingen gebeuren. Ik zet drie belangrijke trends voor je op een rij. Deze mag je (in willekeurige volgorde) in ieder geval niet missen!

1: Mobiel neemt desktop (bijna) volledig over

mobile first

In 2015 gingen de meeste sites (vaak onder druk van Google) over op een mobile responsive design. Daar stopt het echter niet: mobile first zal in 2016 namelijk gemeengoed worden. Bij mobile first optimaliseer je alles eerst voor mobiel en daarna pas voor desktop. Dat is nu in veel gevallen nog andersom. Ook iets om rekening mee te houden is dat de volgende stap apps zijn. Over een paar jaar is je nieuwe website namelijk een app! Ook hier zal Google weer een grote rol spelen: Google indexeert apps steeds beter en zal de gevonden app-content ook steeds meer gaan pushen in de (mobiele) zoekresultaten.

Tips

Zorg dat mobiel volledig in je online marketing strategie wordt verweven. Analyseer continu je analytics en inventariseer hoe goed je content presteert op mobiel. Bekijk je online uitingen periodiek met belangrijke mobile devices. Zowel qua inhoud, als qua techniek. Ga mobiel denken en mobiel optimaliseren!

2: Zoekmachine optimalisatie gaat naadloos over in content marketing

SEO wordt content marketing

Het optimaliseren om het optimaliseren laten we in 2016 definitief achter ons. De focus ligt nu echt op hoogwaardige, unieke en relevante informatie. Volledig toegespitst op de juiste fases in de customer journey. Kijk holistisch naar je klanten. Analyseer de weg die zij bewandelen van oriëntatie, naar informatie vergaren, naar kiezen en naar kopen. Op welke manier kan je met goede content slim op elke fase inspelen en welke online marketing kanalen zet je in om ze in elke fase te bereiken? Dankzij marketing automation wordt het steeds makkelijker om geautomatiseerd de juiste content aan te bieden op het juiste moment.

Tips

Zorg dat je je doelgroep echt goed kent. Analyseer daarna kritisch je content strategie. Heb je nog niet de volledige weg die een klant aflegt, in kaart gebracht? Ga dit dan doen en kijk met welke content je echt toegevoegde waarde biedt per fase. Zorg ook voor de juiste interne kennis om goede doelen te stellen, om de resultaten te meten en om deze gegevens op de juiste manier te interpreteren.

3: Video content wordt standaard onderdeel van de content strategie

Video Content

Vooral B2C-marketeers zullen in 2016 de focus verleggen naar video. Zowel qua advertenties als in organische content. Google zal video echt gaan pushen door in de zoekresultaten video prominent te vertonen. Daarnaast zal live streaming steeds vaker ingezet worden. Denk aan facebook live video, maar ook aan Persicope, Meerkat en legio andere apps die ongetwijfeld nog gaan komen. In 2016 zal video dus een standaard onderdeel gaan worden van de content strategie van veel bedrijven.

Tips

Ga experimenteren met video. Bekijk goed wanneer je meerwaarde kan bieden met video t.o.v. geschreven content. Haal hardware, software en kennis in huis om video content te kunnen produceren. Stel doelen, experimenteer, meet de resultaten en stel je doelen continu bij.

Welke online marketing trends voorspel jij voor 2016? Deel ze via de reactiemogelijklheid.

Zie ook:

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *